Prijskennis
De prijskennis bij de consument is erg beperkt en is afhankelijk van product tot product. Dit wil zeggen dat de consumenten de prijs niet weten van bepaalde producten maar bij sommige veel aangekochte producten kennen de consumenten de prijzen wel.
De prijskennis zal in de toekomst toenemen door de door media verhoogde prijstransparantie en een duidelijker bewustzijn voor afgewogen prijs-prestatieverhoudingen.
Voor de consument is het zo goed als onmogelijk om een objectieve prijsvergelijking tussen de verschillende winkelpunten te maken:
- Het assortiment van de ene winkel is uiterst zelden het perfecte equivalent van het assortiment van een andere winkel
- Het aantal artikelen overtreft volstrekt de menselijke verwerkingscapaciteit.
Bv. Aldi heeft ongeveer 600 referentie, een doorsnee supermarkt algauw een 5000-tal
- De prijzen veranderen doorgaans door de tijd.
We kunnen stellen dat er nog steeds enkele markten niet transparant zijn, zoals de tarieven van telefoon en elektriciteit.
Op deze markten is de prijs niet transparantie en weet de consument ook niet wat de prijzen juist zijn en inhouden.