Segmentatie en doelgroepkeuze
= het opdelen van een markt in kopersgroepen.
Een segment = een groep (potentiële) klanten.
Opdelen is goed: verschillende groepen klanten ook verschillende wensen kunnen hebben.
hogere winstgevendheid dan één strategie voor iedereen.
Voorbeelden van marktinstrumenten:
- Uitsluitend variatie in het instrument product
- Variatie in product en prijs: verschillende types
- Variatie in product, prijs en promotie: verschillende reclamecampagnes
- Variatie in alle vier marktinstrumenten.
De eerste stap bij segmentatie: marktsegmentatie
= het opdelen van de markt in kopersgroepen die verschillende producten en andere marketinginstrumenten vereisen.
een beschrijving op basis van algemene en situatiegebonden kenmerken.
De tweede stap: kiezen van marktdoelgroepen: het bepalen van kenmerken op basis waarvan de onderneming de aantrekkelijkheid van elk segment wil vaststellen en het kiezen van de segmenten waarop de onderneming zich zal richten.
De derde stap: positionering : het vinden van een duidelijke plaats van het product in de hoofden van de afnemers in relatie tot de concurrenten.