Selecteren van de marktsegmenten
Drie mogelijke segmentatiestrategieën onderscheiden:
1. Geconcentreerde benadering = focus- of nichestrategie): één segment op de markt kiezen
Voordeel: - in dit segment weinig concurrentie
- zeer gerichte positionering: duidelijk 1groep en zo een hechte band met de klanten kan opbouwen
Nadeel: hoog risico: een merk is afhankelijk van slechts één kopersgroep.
2. Gedifferentieerde benadering: selectie van alle of enkele segmenten, en verschillende benaderingen voor die segmenten.
Voordeel: minder risico door spreiding van activiteiten.
3. Ongedifferentieerde benadering: Selectie van alle of enkele segmenten zonder deze segmenten op verschillende wijze te benaderen.
+ 4. Volledige segmentatie: afzonderlijke klanten als afzonderlijke segmenten.
= extreme vorm van een gedifferentieerde benadering: segmenten bestaan uit één klant.
= one-to-one marketing
Voordeel: hogere opbrengsten doordat men beter inspeelt op specifieke behoeften van segmenten.
Nadeel: hogere kosten