Menu

Taal: een complex geheel van tekens

  • Taal = geheel van tekens, verbale en non-verbale
  • Communicatiestoornissen  door beperktheid van de taal en de verschillende manieren van decoderen
  • Reclame maakt gebruik van taaltekens om consumenten te informeren over de waarden die producten of merkartikelen kunnen bieden
  • Semiotiek= hoe tekens functioneren en hoe mensen ermee omgaan
    • Syntactisch niveau = niveau van lettertekens, woordgebruik en zinsconstructies
    • Semantischniveau = toekennen van betekenissen aan woorden
      • Denotatie = standaard betekenis
      • Connotatie = ruimere betekenis (gevoel)
      • Manifeste betekenis = uitgesproken, eenduidige betekenis  gericht op vaststellen van de aard van een bericht
      • Latente betekenis = verhulde betekenis  meer hulpmiddelen nodig
    • Pragmatischniveau = gericht op:
      • Relatie tussen tekst en haar gebruikers
      • Effecten van de tekst
      • Gedrag dat al dan niet wordt opgeroepen door de tekst
  • Namenspelen een centrale rol  zonder namen is er nauwelijks communicatie en marketing
    • Emotionele lading = roepen een bepaald gevoel op
    • Roepen associaties op
    • Het plaatsen van merknamen op dingen is iets heel normaals en fundamenteels in veel culturen
    • Psychologischebetekenis
      • Naam = voorteken
      • Wie de naam bedenkt, moet letten op onderscheiding met andere namen
    • Categorieën
      • Persoonsnamen
      • Plaatsnamen
      • Scheepsnamen
      • Namen van huisdieren
      • Namen van bedrijven
      • Merknamen= namen gegeven aan producten
        • Zijn geconstrueerde, gefabrikeerde namen die vertrouwd worden
        • Creëren van merkartikel is een langdurig proces
        • Kennis kan leiden tot koop of afwijzing
        • Merknaam is een synoniem geworden door de soortnaam
        • Veel merknamen hebben bijbetekenissen  associaties zijn belangrijk omdat die een extra dimensie meegeven aan het product

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen