Menu

Types

  • Sponsoring van evenementen
    • Kunst & cultuur selectief (niches)
      • Exploitatiemogelijkheden
        • Gesponsorde  reclame voor producties, cd’s van musicals,…
        • Sponsor  financiering van de organisatie, technische organisatie, aanschaf van kunst,…
      • Voordelen
        • Onafhankelijk van sportprestaties
        • Weinig kans op rellen en conflicten
        • Grotere flexibiliteit
        • Specifieke doelgroepen
      • Nadelen
        • Niche
        • Mogelijke aantasting artistieke vrijheid van de kunstenaar
    • Sport  brede doelgroep, veel media-aandacht
    • Amusement / entertainment
    • Voordelen
      • Bekendheid, imago van het bedrijf en merk, relatiemanagement, corporate hospitality
    • Nadelen
      • Fans tegenpartij, privéleven gesponsorde, ethische aspecten

  • Programmasponsoring
    • Billboarding (vb.: dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door…)
    • In-script sponsoring
    • Product Placement(vb.: producten in films)
      • Extra bekendheid, imago-opbouw, acteurs als endorser, meer positieve beoordeling door consument dan reclame, nauw verbonden met programma, positieve wisselwerking sponsor-programma, goed voor iedereen, …

  • Goede doelen / maatschappelijke projecten
    • Transactiegericht  waar het doel is dat je via sponsoring ook meer van je producten kan verkopen
    • MUSH (vb.: sponsor Glazen Huis)  je verbinden aan een goed doel
    • Value marketing
    • Opkomst milieusponsoring
    • Goed voor bedrijfsimago, goodwill en loyaliteit van het personeel
    • Gebeurt vaak lokaal

  • Ambush marketing
    • Associatie met een evenement zonder sponsorgelden te betalen
    • Sponsoring van media
    • Hopen dat het publiek het bedrijf als officiële sponsor gaat zien

  • Sponsoring van onderwijs en wetenschap
    • Sponsoring van lespakketten, computers, schoolreis, studieboeken,…
    • Imagoverbetering, schoolverlaters aanspreken, producten promoten in school, bedrijfsmedewerkers actief op school
    • Regelgeving
      • Geen reclame in lesmateriaal
      • Computerapparatuur  geen verplichting tot afname software
      • Geen bemoeienis in inrichting, exploitatie
      • Catering mag de tijdsindeling van de school niet beïnvloeden

  • Internetsponsoring
    • White paper  informatie downloaden via het internet, informatie die een zekere vertrouwdheid heeft, juiste informatie
    • Doelstelling = je enerzijds bekendmaken bij een zeker publiek, anderzijds is het een mogelijkheid om je emailadres door te geven
    • Sponsoring van inhoud

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen