Menu

typische vormen van segmentatie in direct marketing

4 types analyses

responsanalyses:

-meetbaarheid, we schakelen media in om tot een meetbare respons te komen

-uit de respons kunnen we weer typische kenmerken halen

-database uitgebreid met sectiodemografische kenmerken = profielanalyse

-zo worden criteria bepaald

-door profielanalyse kan men typische kenmerken van actieve klanten analyseren

geomarketing / soort zoekt soort

-geografische segementatie

-geografische clusters best op een zo klein mogelijk werkgebied

-nis buurten

-deelstraatgebieden

-handig voor huis aan huis

-milieubewust, wil je het niet : kleef je de sticker

-wordt voor veel gebruikt:

inplantingsstudies, affichagecampagnes, inrichting van verkooppunten

RFM methode

-indeling van een eigen klantenbestand

recency: de recenste aankoop

frequency: de regelmatigheid van de aankopen

monetary value: het aankoopbedrag van de klant na een bepaalde periode

-deze gegevens zorgen voor stabiliteit, er kan een duidelijk beeld gevormd worden van klantentrouw, klantenbinding en potentieel

scoring en segmentatie

scoring: elk gegeven heeft zijn belangrijkheid, volgens hun belangrijkheid dran ze bij tot de samenstelling van de klanten en hun segmentatie

-zowel positief als negatief

-dan wordt de score per klant berekend

-leeftijd, sociale klasse, geografische buurt

segmentatie voor consumer acties en b2b

-de segmentatie gebeurd anders als het gaat om individuen dan om gezinnen

-het verschilt ook in aantal beschikbare variabelen

de variabelen:

socio demografische kenmerkn: objectief meetbaar

kenmerken van bewezen koopgedrag: werkelijke aankopen

kenmerken van interesses: verkregen door enquêtes

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen