Wat is een marketingstrategie.
Ieder jaar, twee dingen afvragen:
- Waar (en wanneer) gaat de onderneming concurreren? Het gaat dan om de keuze van markten, posities en perioden.
- Hoe gaat de onderneming concurreren? Dit betreft dan de keuze van het verdedigbaar concurrentievoordeel inclusief positionering, doelgroepbepaling en segmentatie, en het vaststellen van de doelstellingen voor de inzet van marktinstrumenten.
Antwoorden
- Eerste vraag: - een zaak van het topmanagement
- valt onder de ondernemingsstrategie
- Tweede vraag: - marketingstrategie
- Marketing is om zo goed mogelijk te voorzien in de behoeften van klanten.
kiezen en uitdragen van een concurrentievoordeel.
De instrumenten zijn de 4 P's: product, prijs, distributie en communicatie.
Binnen de marketingstrategie bestaan er twee dimensies
doelgroepkeus en positionering.
STP: segmenteren, 'targetten' en positioneren of SDP D=doelgroepbepaling.
Eerst: - uitzoeken welke segmenten er binnen de markt zijn
- wat de voorkeuren van die groepen consumenten zijn.
Op welk segment of segmenten ga ik me richten? = de doelgroep
apart aanbod per groep
Het onderscheidend voordeel van het product = de positionering