Wat is een merk?
definiëren vanuit de aanbodkant (het bedrijf) en vanuit de vraagkant (de klant).
- Bedrijf: een naam, aanduiding, teken, symbool,doel: producten van een aanbieder te identificeren en te onderscheiden van concurrerende producten.
- Klant: een netwerk van associaties tussen elementen in het geheugen'
Het imago = het beeld dat bij doelgroepen van een merk leeft.
Identiteit = is wat een merk wil zijn.
Merken gaan het dus om associaties. Er zijn twee soorten merkassociaties:
- Concrete merkassociaties = instrumentele of intrinsieke associaties: de meetbare, fysieke eigenschappen van een merk vb. de prijs.
- Abstracte merkassociaties = transformationeel, expressief of emotioneel. De toegevoegde eigenschappen die meer met de merkpersoonlijkheid samenhangen, vb. vrouwelijk, stoer, …
Merk ≠ merknaam.
- Merk: kan onderscheidende elementen bevatten, zoals het logo.
- Merknaam: alleen de naam
Verschillende functies:
1. Identificeerbaarheid. Merken maken producten en diensten herkenbaar.
2. Herkomst en vertrouwen. Je weet wat je kunt verwachten, van wie het komt, er zijn geen risico's.
3. Symbolische functie. Door aankoop van merken laten mensen zien wie ze zijn of willen zijn
= emotional appeal