Wat is sponsoring?
= een investering in cash of in natura in een activiteit, in ruil voor de toegang tot het exploiteerbaar potentieel van de activiteit. Voor heel wat bedrijven is sponsoring niet meer dan een sympathieke daad voor hen die ze kennen. Dit is fundamenteel binnen de communicatie.
- Sponsoring VS liefdadigheid
- Sponsoring VS event marketing
- Sponsoring VS value marketing het creëert een meerwaarde voor het merk
- Sponsoring VS reclame
- S = R
- Naambekendheid
- Verspreiden positieve boodschap van het product of het bedrijf
- S = R
- R: directe en expliciete boodschap (controle) <-> S: indirecte en impliciete boodschap (geen controle)
- R: vocaal, visueel, context <-> S: niet-verbaal, stom medium (integratie)
- S: financieel aantrekkelijk, maar minder effectief voor het trekken van aandacht
- S = R
- Integratie van sponsoring in de marketingcommunicatiestrategie proberen sponsoring te laten doortrekken. Op deze manier kan je je eigen actie verder laten ontplooien.
- Sponsor
- Financiële steun
- Materiële prestaties
- Gratis diensten
- Gesponsorde
- Dragen van merknaam
- Beschikbaar stellen van communicatiedragers
- Beschikbaar stellen van ontvangstruimten
- Verlenen van exclusieve rechten
- Presentatie van sponsor in massamedia