Menu

Wat mensen in PR doen: individuele beroepsoefenaars

Er zijn enorm veel benamingen voor PR-functies: PR/corparate communicatieconsultant, executive, manager, director,...

Normaal zijn er 3 categorieën:

  • Bij een organisatie: in dienst van een publiek/bedrijf/organisatie,…
  • Bij een adviesbureau: Bureau waar PR-mensen voor verschillende klanten werken.
  • Bij een freelancepraktijk: Bedrijf gaat een zelfs. persoon inhuren voor kleine opdrachten.

  • Verschillen tussen deze categorieën:
  • Bij een organisatie: organisatie grondig leren kennen, werken in brede reeks v PR-activiteiten, schrijven van huisblad, regelen van hoogstaande bezoeken,…

  • Bij een adviesbureau: werken voor veel accounts, wisselende klanten, veranderende omgeving, kan op specialistisch terrein werken zoals financiën of public affairs,…

Voorbeelden van wat mensen in de PR doen

PR-activiteit

Uitleg

Voorbeelden

Interne communicatie

Communicatie met mederwerkers

Interne nieuwsbrieven, intranet, veranderingsprocessen,…

Corporate PR

Communicatie namens de hele organisatie

Jaarverslagen conferenties, imago’s, ethische verklaringen,…

Mediarelaties

Communiceren met journalisten, specialisten, redacteurs, media, kranten, TV, radio, internet,…

Persberichten, videoberichten, persevenementen, interviews,…

Business to business

Communicatie met andere organisaties. Vb. leveranciers,…

Tentoonstellingen, handelsevenementen, nieuwsbrieven

Public Affairs

Communiceren met opinieleiders

Bijv. Politici

Presentaties, briefings, private meetings, toespraken in het openbaar

Relatie met de gemeenschap/ Maatsch. verantwoord ondernemen

Communicatie met plaatselijke gemeenschap, gekozen vertegenwoordigers, onderwijs,…

Tentoonstellingen, presentaties, brieven, vergaderingen, sportactiviteiten, sponsoring,…

Investors relations

Communiceren met financiële org.

Nieuwsbrieven, events, briefings,…

Strategische communicatie

Herkenning en analyse vd situatie, probleem en oplossingen zoeken

Onderzoeken, plannen en uitvoeren ve campagne om reputatie te verbeteren.

Issuemanagement

Monitoren van politieke, sociale, economische en technologische omgeving

Analyses en risico inschattingen maken van het effect op de organisatie

Crisismanagement

Heldere boodschappen communiceren in snel veranderende situatie of noodgeval

Omgaan met de media na een groot busongeluk

Copywriting

Commerciële teksten schrijven voor verschillende doelgroepen

Nieuwsbrieven, internetpagina’s, direct mails, persberichten, …

Middelproductie

Overzicht van drukwerk, mediaprocessen. Vaak met gebruike v nieuwe technologie

Folders, interne magazines, websites,…

Eventmanagement

Organisatie v events, tentoonstellingen,…

Jaarlijkse conferentie, perslancering,…

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen