Wat willen we? Ondernemingsdoelstellingen
Welke strategie ?
- Niet alleen inzicht nodig in de situatie waarin het bedrijf zich bevindt,
- maar ook in wat de onderneming wil
welke doelstellingen heeft het bedrijf?
Belangengroepen (4)
Belangengroepen worden de in vier groepen verdeeld:
- Financiële kringen: de aandeelhouders en banken die het kapitaal leveren waarvan het bedrijf gebruik maakt.
- Klanten: directe klanten (de tussenhandel) en de finale consument
- Werknemers: gemotiveerde en kundige werknemers (belangrijk)
- De maatschappij: de overheid, de lokale gemeenschap waar het bedrijf is gevestigd, actiegroepen en de media
De leiding van het bedrijf probeert alle belangengroepen tevreden
vaak compromissen gesloten
Doelstellingen
=
- specifiek : het moet duidelijk zijn waarop de doelstelling betrekking heeft
- meetbaar : een bedrijf moet geen ‘hoog’ marktaandeel nastreven, maar bijvoorbeeld een marktaandeel van 10%
- haalbaar : onhaalbare doelstellingen werken enkel frustrerend voor het personeel
- uitdagend : ze moet de medewerkers prikkelen
- tijdsbegrensd : het dient duidelijk te zijn wanneer het doel moet bereikt worden, bijvoorbeeld binnen een tijdspanne van 1 jaar