Menu

CIM

Centrum voor Informatie over de Media: onderzoekt het bereik (=aantal lezers) en de dekkingsgraad (=grootste bereik in een regio) & de gegevens ter echtverklaring.

Lees meer...

Overheidssteun

Inkomsten: losse verkoop, abonnementsgelden, reclame, buitenopdrachten en overheidssteun.

Rechtstreekse subsidies: verdeeld onder de kranten via de BVDU, steun naargelang behoefte ipv evenredigheid om zo te vermijden dat grote kranten groter worden en kleine verdwijnen.

-> democratische waaier binnen de pers in stand houden. Betekent niet dat kranten afh worden vd regering.

Onrechtstreekse subsidies: fiscale en andere tegemoetkomingen vd overheid.

Lees meer...

Advertenties

Gezien worden, maar ook gezien worden door de juiste doelgroep.

Bedrijven beginnen eigen publicaties of verspreiden huis-aan-huisfolders en adverteren niet meer in kranten, adverteren via het semantisch web (Web 3.0.)

Kranten moeten afstand nemen van het commerciële businessmodel, dat staat kwaliteitsjournalistiek id weg. (overleven op advertentie-inkomsten).

Kranten moeten gelezen worden omdat ze belangrijk zijn.

Lees meer...

Distributie en promotie

Directe ( =uitgever brengt zelf in omloop) en indirecte ( =beroep gedaan op organismen die de grootste kosten verzorgen) distributie.

Bij de promotie wordt rekening gehouden met het product en de lezer. AMP (Agence et Messagerie de la Presse): grootste distributeur in België. ->

Kunnen ook voor inhoud verantwoordelijk zijn.

Lees meer...

De krant: een onderneming met dubbel karakter

Gevaren van commercialisering: niet de druk van adverteerders of uitgevers op hun redactie.

Wel: - Tijdsdruk en dwanggedachte dat men de primeur moet hebben.

- Produceren van 4x zoveel nieuws als de vorige generatie.

-> Churnalism: copy-paste-journalistiek: onmiddellijk overnemen zonder correctheid te checken.

Redacties zijn afhankelijk van NA’s, die wel instaan voor de nauwkeurigheid vd quotes maar niet of die de waarheid bevatten.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen