Wat is Google AMP en hoe werkt het?
Er wordt al sinds 2015 gesproken over de Accelerated Mobile Pages van Google. Het eigenlijke project werd op 24 februari 2016 uitgerold. Maar wat is AMP precies en welke voordelen biedt het? We zochten het voor je uit!
Wat is AMP?
AMP zijn ultralichte versies van klassieke HTML-pagina’s. Ze werden ontwikkeld om snel geladen te kunnen worden op een mobiel apparaat. Het grote voordeel van de AMP is dat ze erg rap zijn en daarom zeer geschikt voor ongeduldige mobiele gebruikers. Hun nadeel is echter dat de techniek niet toelaat om veel toeters en bellen te gebruiken. Statische content werkt het best in combinatie met AMP.
Hoe werkt AMP?
AMP werkt met de minimale elementen die nodig zijn om een gebruiker een webpagina te laten bekijken op een mobiel apparaat. Je vindt hier dus geen zware Java technieken in terug, tenzij een absolute uitgeklede versie. Dit noemen we de Javascript library.
Verder zitten de AMP pagina’s in de cache van Google. In vele gevallen zie je geen foto’s of advertenties verschijnen. Er wordt met deze techniek absolute voorrang gegeven aan de inhoud die van essentieel belang is. Enkel wanneer de tekst verschijnt, worden nadien de foto’s en de advertenties geladen.
De techniek achter AMP
- AMP html: deze vorm van html is gebaseerd op klassieke html in uitgeklede versie, die aangevuld wordt met de specifieke AMP kenmerken.
- AMP javascript: javascript wordt hier vanaf een externe bron geladen om het geheel niet te overbelasten. Op die manier worden de elementen niet tegelijk geladen en kunnen de pagina’s sneller verschijnen.
- AMP cache: actieve AMP’s zitten in de cache van Google verwerkt en worden via een proxy systeem aan de gebruiker getoond. Dit gebeurt via de CDN of content delivery network.
Wie gebruikt AMP?
De AMP techniek is het best geschikt voor vlakke content. Je vindt dit soort webpagina’s dus meestal terug bij mobiele versies van online kranten of ander digitaal leesvoer.
Hoe weet je dat je een AMP pagina bekijkt?
In de zoekresultaten van de zoekmachine Google wordt door middel van een icoontje gemeld dat de getoonde webpagina in de lijst een AMP pagina is. Wie op een gewone pc thuis surft, krijgt het icoon niet te zien. Het wordt enkel getoond wanneer het relevant is voor de internetgebruiker om te weten dat hij of zij een AMP pagina kan bezoeken. Verder moet je er ook mee rekening houden dat momenteel er nog geen AMP versie bestaat van elke site die je in Google kunt vinden. Ook belangrijk om weten is dat het icoon pas verschijnt op het moment dat je aan het surfen bent met een heel langzame internetverbinding. Samengevat komt het hier op neer: je wordt enkel verwittigd dat je AMP pagina’s kunt gebruiken, wanneer je ze ook effectief nodig hebt.
Hoe kun je AMP pagina’s juist weergeven en valideren?
- Bij AMP mag je geen klassieke javascript gebruiken, tenzij de AMP javascript library.
- In de hoofding van de pagina moet verwezen worden naar de desktop versie van de AMP pagina’s.
- In Chrome kun je de developer tool gebruiken om een AMP pagina te valideren.
- Je vindt AMP ook terug in de Google Search Console
- Je vermeldt het best /amp bij een AMP variant van een klassieke webpagina
- Er bestaat een WordPress plug-in die WordPress berichten klaar kan stomen voor AMP.
Revolutionair of slechts een kleine verandering
Behalve Google werken ook andere bedrijven en instanties aan de ontwikkeling van de Accelerated Mobile Pages mee: ook Twitter en mediabedrijven zoals de BBC en de New York Times werkten mee aan dit project. Bijkomend kregen deze ook de hulp van advertentieplatformen zoals Double Click en Adsense.
Deze nieuwe techniek biedt vele mogelijkheden. Je vindt de techniek nu alleen nog maar terug op de websites van grote mediakanalen. Bij klassieke websites wordt er nog maar weinig gebruikgemaakt van de nieuwe techniek. Zodoende kan het overbodig lijken om standaard voor statische pagina’s een AMP versie te voorzien. Het feit dat AMP nu al op fouten kan worden gecontroleerd in de Google Search Console, wil echter wel zeggen dat er plannen bestaan om AMP verder in te voeren op andere terreinen binnen de digitale wereld.
Dit opent vooral mogelijkheden voor plaatsen in de wereld waar snel internet zijn intrede nog niet heeft gedaan. In België zijn er zo maar weinig plaatsen te vinden, maar ze bestaan wel. Sowieso is AMP een belangrijke ontwikkeling, want Google geeft op plekken dat ze relevant zijn, nu al voorrang aan AMP’s en het ligt in de verwachting dat deze pagina’s ook hun weg zullen vinden naar de klassieke pc’s.