Bedreigingen voor de Validiteit
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1223 keer
Behandeld in Hoofstuk 8
Validiteit kan op diverse manieren aangetast worden. Aanwezigheid van confounders
Niet representatieve steekproeven Niet de juiste statistische testen gebruiken of aantasting van de statistische assumpties Subject- en onderzoekerseffecten
Voor alle bedreigingen kunnen we controleren! Voorbeeldvraag In een studie naar het effect van een nieuwe leermethode op de topografische kennis, krijgt een aselecte groep leerlingen uit groep 6 van de basisschool gedurende een half jaar les volgens deze nieuwe leermethode. De topografische kennis van de leerlingen bleek na de lessen volgens deze nieuwe leermethode duidelijk groter dan voor de lessen. De conclusie was dat de nieuwe leermethode duidelijk bijdraagt aan een vergroting van de topografische kennis van leerlingen uit groep 6 van de basisschool. Deze conclusie is niet valide omdat er in deze studie sprake kan zijn van..
1.rijping (maturation).
2.regressie naar het gemiddelde.
3.de mogelijkheid tot selectieve uitval.
4.Alle bovenstaande opties zijn juist.