De aankomst van het Frans Positivisme: Auguste Comte
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1306 keer
In de late jaren 1840 nam de toepassing van Comte's theorie de vorm aan van een religie van menselijkheid. De structuur van zijn voorgestelde samenleving was opvallend gelijk aan de hierarchische organisatie van de Rooms-Katholieke Kerk, met de mensheid als vervanger voor God en Comte als vervanger voor de paus.
In het kort, stelde hij dat de verklaringen van het leven veranderen van focus van een theologische naar een metafysische basis doordat de menselijke intellectuele vooruitgang verder gezet wordt. Een laatste verandering van een metafysische naar een positivistische basis definieerde de volwassenheid van de wetenschap voor Comte.
Wat is het verschilt tussen metafysische fase en de positivistische fase volgens comte?
Waar de metafysische fase zoekt naar causale verklaringen in non-fysieke abstracties of universaliteiten, zoekt de positivistische fase naar een coördinering van waarneembare feiten en naar het vinden van beschrijvende wetten van natuurlijke gebeurtenissen. Door de beschrijving te benadrukken sloot Comte de oorzakelijke verbanden in het posivitisme niet uit, maar betoogde hij wel tegen de voorkeur voor het zoeken naar causaliteit, iets wat ook vele eerdere filosofen bezig hield. Volgens Comte leidde zo’n voorkeur naar een kunstmatigheid omdat filosofen vatbaar waren voor de voorgekauwde notie van universaliteiten ten koste van observeerbare feiten, wat de echte kern van de wetenschap vormt.
Comte zijn kijk op de psychologie:
Comte stelde een lijst op van zes basiswetenschappen: wiskunde, astronomie, fysica, fysiologie of biologie en de sociale fysica of sociologie. Interessant genoeg liet hij psychologie achterwege en plaatste hij de studie van het individu onder de fysiologie. Zo ging hij akkoord met de zintuigelijk-fysiologische kijk op psychologie zoals eerder geformuleerd door Condillac en la Mettrie. … Comte voegde later de wetenschap van de ethiek toe, hiermee bedoelde hij niet de studie van de moraal, maar veeleer de studie van observeerbaar sociaal gedrag dat gericht is op het vinden van voorspellende wetten voor sociale planning.
Dit overzicht van twee eeuwen van Franse traditie identificeert verschillende invloeden op psychologie:
1) De voordelen van een natuurwetenschap werden duidelijk en ze creëerden een ideaal model voor de psychologie om vorm te krijgen.
2) 2) De dualistische visie van Descartes op de interactie lichaam-geest werd ernstig uitgedaagd. Het benadrukken van materialisme ten koste van mentalisme, een centraal thema van de Franse school die er voor koos om de geestelijke operaties te beperken door zintuigelijke mechanismen, leidde tot het in vraag stellen van de plaats van psychologie door zowel Biran als Comte.