Étienne Bonnot de Condillac
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1362 keer
De vroegere publicaties van Condillac illustreerden zijn waardering voor eerdere filosofische visies op psychologie, vooral die van Descartes en de Engelse filosoof John Locke. In zijn meest bekende werk, Traité des sensations (Verhandeling over de zintuigen) scheidde Condillac zich radicaal af van zijn voorgangers en bood een interpretatie van psychologische activiteit aan die gebaseerd was op alleen zintuigelijke ervaring.
Condillac begon met de ontkenning van Descartes' notie dat de geest geboren wordt met zekere onlevendige ideeën. Hij argumenteerde dat de hele complexiteit van de geest afgeleid kan worden van de mogelijkheid/capaciteit van een enkel zintuig. Om dit argument te illustreren, stelde hij de analogie van het standbeeld voor:.
- Met een eerste zintuig wordt de aandacht verworden door de samenstellende stimulatie van zintuigelijke prikkels.
- Wanneer een tweede zintuig wordt ontwikkeld wordt het oordelingsvermogen ontwikkeld omdat het standbeeld nu de prikkels kan vergelijken met twee zintuigelijke ervaringen.
- Geheugen is een verleden ervaring die wordt hervonden door de prikkel van een huidige situatie, en verbeelding is een sterker gemaakt geheugen of een nieuwe combinatie van prikkels uit het verleden.
- Benaderend en ontwijkend gedrag zijn de actieve oproeping van plezierige of onplezierige prikkels; de wil is een verlangen gebaseerd op een overdreven tendens van aanpak ten opzichte van een bereikbaar object.
- Condillac stelde dat de mogelijkheid tot zelf-reflectie voorkomt als het resultaat van wissleingen tussen geheugen en objecten van de wil.
Bijdrage van Codillac tot de moderne psychologie:
In tegenstelling tot filosofen zoals Descartes die een actieve geest, die op zich een soort van spirituele of toch tenminste een niet-fysieke entiteit nodig had, voorop zette, vertrouwde Condillac enkel op de fysiologisch gebaseerde zintuigen. Daarboven introduceerde Condillac de notie van materialisme in het moderne psychologische denken.