Menu

Evaluatie theorie van Vygtosky

Voor:

  • Belang van onderwijs
  • Grote aandacht voor culturele verschillen

Tegen:

  • Is Westerse theorie (ouders in het Westen doen veel aan ‘scaffolding’)
  • Verbale communicatie is niet het enige middel, en zelfs niet het belangrijkste middel, waardoor kinderen leren in sommige culturen (ook leren door observatie bv.)
  • Vandaar nieuwe, bredere term: Geleide deelname (‘guided participation’)
    • bredere term dan ‘scaffolding’
    • = samenwerking tussen deelnemers die meer of minder expertise hebben, zonder de specifieke kenmerken van de communicatie te omschrijven.
    • dus variaties over culturen en situaties mogelijk
    • term is neutraler gemaakt

  • Vygotsky zei weinig over hoe basisvaardigheden – bv. motoriek, perceptie, aandacht, geheugen, categorisatie en probleemoplossen – bijdragen tot hogere cognitieve processen, die via sociale bemiddeling overgedragen worden.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen