Herkenning en herinnering
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 795 keer
Herkenning is makkelijker dan herinnering.
Verklaring: kleuters zijn minder goed in het gebruik van geheugenstrategieën = bewuste mentale
activiteiten die de kans op herinnering doen toenemen.
Bv. kleuters gaan nog niet herhalen om iets te onthouden, ze gaan nog niet organiseren, ...
Kleuters vertonen al wel een begin van geheugenstrategieën
Bv. proef met containers: kindjes krijgen containers (= plastic doosjes). In sommigen zit een blokje, in andere niet. De opdracht bestaat eruit om de containers met een blokje in terug te geven. In dit geval gaan ze wel 2 groepjes maken, nl. een groepje van containers met een blokje in en een groepje zonder blokje in.
Maar ze herhalen nog niet en organiseren items ook niet in categorieën
(strategieën taxeren hun gelimiteerde werkgeheugen! ‘Digit span’ taken, waarbij kinderen trachten een volwassen reeks van nummers te herhalen, schat de grootte van het werkgeheugen, wat geleidelijk verbetert, namelijk van een gemiddelde van twee digits op de leeftijd van 2,5 jaar tot 5 digits op de leeftijd van 7 jaar)