Individuele en culturele verschillen in taalontwikkeling
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1691 keer
- Geslacht:
Meisjes lopen (licht) vooruit op jongens inzake vroege ontwikkeling van de woordenschat
- Persoonlijkheid
Gereserveerde (= teruggetrokken) kinderen beginnen later te praten
- Omgeving
Hoe meer woorden ouders gebruiken in het bijzijn van het kind, hoe meer hun kinderen leren
> Geslacht: ouders praten meer met meisjes dan met jongens (peuterleeftijd)
> Persoonlijkheid: ouders praten minder met verlegen dan met sociale kinderen
- Lage SES
Minder verbale stimulering thuis (vooral voorlezen uit (kinder)boeken), waardoor grote taalachterstand (woordenschat maar ¼ van hoge SES kinderen)
Jonge kinderen hebben een unieke stijl van praten:
> Referentiële stijl
= Vroege woordenschat die vooral bestaat uit woorden die verwijzen naar voorwerpen
- Snellere toename van woordenschat (gewoonweg omdat er meer object labels zijn dan sociale zinnen)
- Visie op taal = woorden dienen om naar voorwerpen te verwijzen
- Verkennen actief voorwerpen (en ouders steunen dat)
> Expressieve stijl
= Veel meer gebruik maken van voornaamwoorden (bv. “ik”) en sociale uitdrukkingen of zegswijzen
(bv. “dank u”)
- Visie op taal = woorden dienen om over de gevoelens en behoeften van mensen te praten
- Zijn meer sociaal (en ouders steunen dat)
- Ook invloed cultuur
- bv. Engelse – Chinese taal:
- Engelse taal: object woorden (naamwoorden) worden hier meer gebruikt
- Chinese taal: actiewoorden (werkwoorden) worden hier meer gebruikt
Wanneer moeten ouders zich zorgen gaan maken voor taalachterstand?
Wanneer het kind opvallend sterk achterloopt op taalnormen:
2 maanden | Vocalisaties |
4 maanden | Brabbelen |
8 – 12 maanden | Brabbelen als volwassen taal (bv. intonaties) |
12 maanden | Eerste herkenbare woord |
18 – 24 maanden | Woordenschat 50 – 200 woorden |
20 – 26 maanden | 2 woorden combineren |
Bijvoorbeeld laat brabbelen kan wijzen op trage ontwikkeling van de taal (interventie is dan nodig)
Of op 2 jaar nog geen richtlijnen kunnen volgen of gedachten moeilijk onder woorden brengen: mogelijk probleem met gehoor of taalstoornis (behandeling is dan ook nodig)