Niet geclassificeerd
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 712 keer
- 35 %
- Unieke combinatie temperamentkenmerken
Waar bevinden zich de problemen?
- Meeste problemen vind men bij moeilijke kinderen; ze vertonen angstig, teruggetrokken en agressief gedrag in vroege/middenkindertijd, m.a.w. in het lager onderwijs
- Ook bij ‘slow-to-warm-up’ kinderen is er overdreven angstig gedrag te merken en ook traag gedrag op school en in groep leeftijdsgenoten is hier opvallend. Bij deze groep zijn er wel minder problemen in de vroege jaren dan bij de moeilijke kinderen.
Rothbart heeft een recenter model van structuur van temperament ontwikkelt, waarin hij een dimensie vermeldt die niet geïdentificeerd is bij Thomas en Chess, nl. ‘irritable distress’. Deze maakt het onderscheid tussen:
- reactiviteit dankzij frustratie
- reactiviteit dankzij angst
Ook verschillen individuen niet enkel in hun reactiviteit op elke dimensie, maar ook in hun bewuste controle volgens Rothbart.