ORGANISATIE
Perceptuele schema's
Voorbeeld: figuur waar je zowel een vaas als twee gezichten in ziet. Afhankelijk van hoe je je focust op het licht of het donker organiseer je een beeld.
Ieder van ons kan impressies van andere communicatoren organiseren = perceptuele schema's.
H Soms classificeren wij mensen op basis van hun uiterlijk: man of vrouw, mooi of lelijk, dik of dun, oud of jong,...
H Andere keren classificeren wij mensen op basis van hun sociale rollen: student, gehuwd, politie,...
H Nog een manier is om mensen te classificeren is op basis van hun interactiestijl: vriendelijk, hulpvol, sarcastisch, afzijdig,...
H In andere gevallen rangschikken we ze op bass van hun psychologische eigenschappen: nieuwsgrierig, nerveus, onzeker,...
H Ten slotte kunnen we anderen hun lidmaatschap gebruiken om hen te ordenen tot de groep waar zij toe behoren: democraat, immigrant, christelijk,...
Het is dus duidelijk dat wij het gewoon zijn om mensen in soort van hokjes te steken.
Onze perceptuele schema's hebben ook een invloed op hoe we communiceren met bepaalde mensen. Bv. Een prof als vriendelijk bestempelen zorgt ervoor dat je je gedraagt op basis van hoe je deze persoon ziet.
2. Stereotypering
= een vast, algemeen idee of beeld van een persoon of groep op basis van een oververeenvoudiging van een aantal waargenomen en ingebeelde kenmerken van gedrag en uiterlijk (kan positief als negatief zijn)
Nadat we een perceptueel schema hebben georganiseerd om mensen te classificeren gebruiken we dat schema om generalisaties en verwachtingen van leden van groepen te maken.
Bv. Als je je baseert op gender, zie je verschillen tussen mannen en vrouwen hoe zij zich gedragen. Als je je baseert op religie, denk je over mensen die hetzelfde geloof delen anders dan over mensen die tot een ander geloof behoren. Er is niets mis met het maken van generalisaties zolang ze maar juit zijn
3. Punctuation
=> Beschrijven van de bepaling van oorzaken en effecten in interactie! (oorzaak en gevolg)
We kunnen ook onze interacties organiseren met anderen in verschillende manieren, en deze verschillende organisatieschema's kunnen een machtig effect hebben op onze relaties met anderen. De term 'punctuatie' wordt gebruikt om de ontwikkeling van oorzaken en effecten in verschillende interacties te beschrijven. Bv. Een ruzie inbeelden tussen man en vrouw. De man beschuldigt de vrouw omdat ze te kritisch is en de vrouw geeft de schuld op haar man omdat hij niets doet. Zo zegt de man: 'ik doe niets omdat jij toch altijd kritiek hebt' en de vrouw zegt: 'ik heb kritiek omdat je net niets doet!'
Hier zijn er dus twee verschillen punctuaties
Punctuatie 1: kritiek geven --> niets doen ---> kritiek geven --> niets doen
Punctuatie 2: niets doen --> kritiek geven --> niets doen --> kritiek geven