Piaget en educatie
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 634 keer
3 educationele principes:
(1) Ontdekkingsleren
- Kinderen worden aangemoedigd om uit zichzelf te ontdekken door spontane interactie met de omgeving
- Leerkrachten geven i.p.v. ‘ready-made knowledge’ een hoeveelheid materiaal die bestemd is om exploratie te promoten, zoals puzzels, tafelspelletjes, ...
(2) Gevoeligheid voor bereidheid van kinderen om te leren
- Het introduceren van activiteiten die gebaseerd zijn op het huidige denken van het kind. De aanpak wordt dus aangepast aan de ontwikkeling.
- Kinderen krijgen nieuwe vaardigheden aangeleerd vanaf dat ze aangeven dat ze geïnteresseerd zijn en er klaar voor zijn.
(3) Aanvaarden van individuele verschillen
- Leerkrachten moeten individuele activiteiten plannen of activiteiten voor kleine groepen i.p.v. voor een hele klas.
- Leerkrachten evalueren elk kind zijn / haar educationele vooruitgang in relatie tot de vorige ontwikkeling van het kind.