Psychoseksuele theorie
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 803 keer
: De manier waarop ouders omgaan met impulsen (= driften) van hun kinderen in de eerste levensjaren bepaalt de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
In Freud’s theorie worden 3 aspecten van de persoonlijkheid geïntegreerd in 5 fases/stadia:
3 aspecten van persoonlijkheid:
- Id
- Het oudste en ruimste aspect
- De basis voor biologische noden en verlangen
- Onbewust, reeds aanwezig bij geboorte
- Ego (2-6j)
- Het bewuste, rationele aspect van de persoonlijkheid
- Komt voor in de vroege kindertijd
- Stuurt de impulsen van het id door zodat zij ontlaad worden op gepaste objecten en op aanvaardbare tijden en plaatsen. (soort bemiddelaar)
- Bijvoorbeeld: Geholpen door het ego stopt de hongerige baby met huilen wanneer ze merkt dat de moeder bezig is met het klaarmaken van het eten. (melk opwarmen)
- Superego (3-6j)
- = het bewustzijn / geweten
- Ontwikkelt zich door interactie met de ouders, die erop staan dat hun kinderen de regels volgen van de maatschappij.
- Relaties id, ego en superego bepalen de basispersoonlijkheid van het individu
- Het ego heeft de complexe taak om het id, de externe wereld en het geweten (superego) overeen te laten komen (bemiddelaar)
Bv. wanneer het ego verleid wordt om toe te geven aan de impulsen van het id door een speelkameraadje te slaan om zo een aantrekkelijk speelgoed te bemachtigen, kan het superego waarschuwen dat zoiets fout is. Het ego moet dan beslissen welk van de 2 krachten (id of superego) deze innerlijke strijd gaat winnen of het moet een compromis uitwerken zoals vragen om een beurtrol te krijgen om met het speelgoed te mogen spelen. - 5 psychoseksuele stadia
Freud geloofde dat gedurende de kindertijd de seksuele impulsen de focus van de orale naar de anale naar de genitale zones van het lichaam verschuift. In elke fase lopen de ouders op een dunne lijn tussen te veel (fixatie) of te weinig toelaten van die gratificaties van de basisnoden van hun kinderen. Wanneer ouders een goede balans vinden dan groeien deze kinderen op tot welgevormde volwassenen met de capaciteit voor weloverwogen seksualiteit en investering in het familieleven.