Reflexen van de pasgeborene
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 1391 keer
Reflex = aangeboren, automatische reactie op een specifieke vorm van stimulatie
= de meest duidelijke georganiseerd patroon van gedrag bij pasgeboren baby’s
Sommige reflexen hebben:
* overlevingswaarde:
- De snuffelreflex helpt het kindje om de tepel van de moeder te vinden.
* Vormen basis voor latere bewegingen
- De stapreflex
* Helpen ouders – kind tot een bevredigende interactie te komen
De meeste reflexen van de pasgeborenen verschijnen gedurende de eerste 6 maanden.
Het is heel belangrijk om onderzoek te doen naar reflexen omdat ze de gezondheid van het zenuwstelsel van het baby’tje kunnen onthullen. Ze vormen een manier om de toestand van de hersenen na te gaan.
Bv. na 6 maanden verdwijnen deze reflexen meestal door grotere controle over het gedrag door rijping van de hersenen. Indien na 6 maanden deze reflexen nog steeds voorkomen dan wijst dat op beschadiging van de hersenen. Zo vormen ze dus een manier om de toestand van de hersenen na te gaan.
Reflex | Stimulatie | Respons | Functie |
Knipperen met de ogen | Fel licht dat brand in de ogen of handgeklap vlak naast het oor | Kind sluit snel zijn oogleden | Beschermt het kind van sterke stimulatie |
Snuffel | De wang aaien vlakbij de mondhoek | Het hoofd draait in de richting van de stimulatie | Helpt het kind de tepel te vinden |
Zuigen | Wanneer je je vinger in de mond van het kindje steekt | Kindje zuigt ritmisch op vinger | Laat toe om te eten |
Moro | Hou het kindje horizontaal op zijn rug en laat het hoofdje zachtjes zakken zodat het hoofdje geen steun meer heeft of produceer een plots luid geluid | Kindjes maken een “omhelzende” beweging door hun rug te krommen, de benen en de armen uit te strekken (1e fase) en vervolgens de armen weer naar het lichaam toe te brengen (2e fase). | In de geschiedenis van de menselijke evolutie kan dit het kindje geholpen hebben om zich vast te klampen aan de moeder. |
Palmgreep | Plaats de vingers in de handpalm van het kind en duw tegen de palm | Het kind zal spontaan de vinger grijpen. Deze greep is zo sterk dat het zijn eigen gewicht kan houden | Bereidt het kind voor op het vrijwillig grijpen |
Nekspanning | Draai het hoofdje van de baby naar een kant terwijl het wakker op zijn rug ligt | Kinderen liggen in een ‘beschermde positie’. Een arm ligt gestrekt voor de ogen aan de kant waar het hoofdje naartoe is gedraaid. De andere arm is gebogen. (zwaardvechten) | Kan het kind voorbereiden op het vrijwillig reiken. |
Stap | Hou het kindje onder de armen en laat het kindje toe om op blote voeten een vlak oppervlak aan te raken | Kindjes tillen hun ene voet na de andere in een staprespons | Bereidt het kind voor om vrijwillig te stappen |
Babinski | Streel de voetzool van de tenen naar de hiel toe | Teentjes verspreiden zich en krullen | Onbekend |
Zwemmen | Je houdt het kindje onder de armen vast in het water | Het kindje zal uit zichzelf beginnen te trappelen |
|