Sociale oorsprong van het denken
- Gepubliceerd in Psychologie
- Lees 738 keer
Waar komt private taal vandaan?
Zie eerder: de theorie van Vygotsky:
Zone van naaste ontwikkeling = reeks taken die te moeilijk zijn om alleen op te losse, maar wel opgelost geraken met de hulp van anderen.
Dus: anderen doen aan ondersteuning (‘scaffolding’) = aanpassen van de steun die men geeft tijdens een leersessie in overeenstemming met het huidige niveau van het presteren van kinderen.
Dus wanneer kinderen moeilijk weten hoe ze verder moeten, gebruiken volwassenen directe instructies en breken ze de taak in handelbare units. Wanneer de competentie van het kind verbetert, gaat de ondersteuning geleidelijk aan verminderen en gaat men meer overschakelen op de verantwoordelijkheid van het kind. Dan nemen de kinderen de taal van deze dialogen over en maken ze het als een onderdeel van hun private taal en gebruiken ze die taal om hun onafhankelijke pogingen te organiseren.
Bv. puzzelen:
Sammy: ik krijg dit stukje er niet in (probeert een stukje op een verkeerde plaats te zetten)
Moeder: Welk stukje zou daar kunnen inpassen? (wijst naar de onderkant van de puzzel)
Sammy: Zijn schoen (zoekt naar een stukje dat de schoen weergeeft, maar kiest de verkeerde)
Moeder: Wel, welk stukje lijkt op deze vorm? (wijst alweer naar de onderkant van de puzzel)
Sammy: De bruine (probeert het en het past, hij probeert dan een ander stukje en kijkt naar zijn moeder)
Moeder: Probeer het een heel klein beetje te draaien (toont het gebaar)
Sammy: Ziezo! (plaats nog meerdere stukjes terwijl zijn moeder toekijkt)
Empirische steun in onderzoek:
- Ouders die effectief steunen, hebben kinderen die meer “private” taal gebruiken en later analoge taken beter alleen kunnen
- Plannen en probleemoplossen gaat beter als ze met een meer ervaren ‘peer’ of volwassene werken
- Niet eens zijn met ‘peers’ is niet zo belangrijk, het oplossen wel.
Cognitieve steun van ouders voorspelt winst in het denken van het kind
Emotionele steun van ouder voorspelt de inspanningen van het kind