Menu

Tolman

deed belangrijke experimenten over latent leren en toonde aan dat aangeleerde reacties verworven kunnen worden zonder een duidelijke manifestatie in de geobserveerde verwezenlijking.

Dit leren versus verwezenlijking-onderscheid is niet duidelijk verklaard door de stimulus-respons reductionistische theorie, maar is voorspeld door de Gestalt-visie van georganiseerde velden van gedrag of, zoals ernaar verwezen door Tolman, cognitief leren.

Gelijkaardig is het transpositioneel leren in de verwerving van opeenvolgende onderscheidingsproblemen gevonden bij verschillende soorten en kan dit niet simpelweg aangenomen worden door initiële S-R-formuleringen.

De meest belangrijke Gestalt-studies van leerprocessen komen van deze onderzoeken, te beginnen bij de verslagen van Köhler over de hogere leerprocessen bij Chimpansees, die handelen over het oplossen van problemen en inzicht. De tradtionele S-R-modellen van leren waren gebaseerd op logische deducties (bijvoorbeeld, verfijning van reacties door de trail-and-error eliminaties van keuzes) of associaties (zoals de principes van conditionering).

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen