Menu

Geheugen

  • Kinderen gaan over een langere tijd onthouden naargelang ze ouder worden
  • Zelfs nadat kinderen van 2 tot 6 maanden een operante respons vergeten, hebben ze enkel een korte opfrissing nodig om het zich terug te herinneren.
  • Wanneer kinderen van 6 maanden of ouder de kans krijgen om de respons te reselectedren op zichzelf voor enkele minuten, dan gaat hun geheugen niet enkel terugkregen maar ook heel hard uitbreiden tot 17 weken.
  • Kinderen leren en onthouden heel wat informatie door enkel te kijken naar objecten en gebeurtenissen zonder zelf fysiek actief te zijn.
  • Herinnering (‘recall’) verschijnt na 1 jaar, uitstekend in het tweede jaar.

OPGELET:

Verschil tussen:

> Herinnering = zich iets herinneren zonder perceptuele ondersteuning (dus: mentaal beeld vorige ervaring)

> Herkenning = opmerken dat een stimulus identiek of gelijkaardig is aan één die men vroeger gezien heeft

Lees meer...

Aandacht

  • Kinderen gaan geleidelijk aan sneller informatie in zich opnemen.
  • Ze gaan aandacht besteden aan meer aspecten van de omgeving
  • Efficiëntie en vermogen om hun focus te veranderen gaan verbeteren
    • Wanneer zich een onaangename gebeurtenis voordoet gaan ze er voor zorgen dat deze gaat verdwijnen.
  • Minder aangetrokken tot nieuwheid, meer volgehouden aandacht na eerste jaar.
Lees meer...

Lange-termijn geheugen

Hoe langer we informatie in het werkgeheugen houden, hoe groter de kans dat het overgedragen zal worden naar de derde en grootste opslagplaats, het lange-termijn geheugen. Het is onze permanente opslagplaats en de capaciteit is onbeperkt.

Probleem: soms moeilijk informatie terugvinden
Oplossing: informatie in categorieën opdelen om ze beter terug te vinden.

De structuur van het systeem (3 geheugens) blijft dezelfde in de loop van de ontwikkeling, maar er is een toename in:

> Capaciteit (= wat tegelijkertijd verwerkt kan worden)

> Snelheid

Lees meer...

Korte-termijn geheugen of werkgeheugen

Hier wordt actief “gewerkt” op een beperkte hoeveelheid informatie door toepassing van mentale strategieën, zoals notities nemen, markeren, informatie herhalen, stukken van informatie samen groeperen etc.
 Waarom mentale strategieën gebruiken? : Het zintuiglijk geheugen, hoewel toch gelimiteerd, kan een wijd panorama van informatie aan. Het korte-termijn geheugen is beperkter. Door deze mentale strategieën verminderen we het aantal informatie waar we aandacht aan moeten geven waardoor we meer plaats maken in het werkgeheugen.

Om deze complexe activiteiten aan te kunnen, is er de centrale uitvoerende instansie, een deel van het werkgeheugen, die de stroom van informatie stuurt: waar op letten, combineren van oude en nieuwe informatie, selecteren, toepassen en opvolgen van strategieën.

Lees meer...

Zintuiglijk geheugen

Hier komt de informatie het eerst binnen. Beelden en geluiden worden rechtstreeks voorgesteld en korte tijd opgeslagen. We kunnen een mentale strategie gebruiken zoals AANDACHT voor bepaalde informatie zodat je de kans verhoogd dat het wordt overgedragen naar de volgende stap van informatieverwerking.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen