Toegepast
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
Ontwikkelingspsychologie heeft belang voor praktijk.
Ontwikkelingspsychologie heeft belang voor praktijk.
Ontwikkelingspsychologie is een wetenschap die stabiliteit en verandering wil begrijpen over de levensloop. (‘human development’)
Bv. stabiliteit: angstige kleuter wordt later een angstige puber
Sterk gegrond in de existentiële filosofie, focust deze beweging op het individu tijdens de zoektocht naar identiteit, waarde en authenticiteit. De 19° Eeuwse geschriften van figuren als Kierkegaard, Nietzsche en Dilthey vormden de achtergrond voor de visie dat de mens alleen en ontmenselijkt is.
De 20° Eeuwse werken van Sartre, Camus en Jaspers boden verdere uitdrukking aan de basistoestand van angst en absurditeit in het menselijke bestaan.
De methodologische geschriften van Husserl en Heidegger droegen bij aan de ontwikkeling van de fenomenologie als middel om het holistische karakter van de menselijke ervaring te onderzoeken.
De gecombineerde existentieel-fenomenologische psychologie was een toepassing van een nieuwe richting in klinische omgevingen, vertegenwoordigt in Europa door psychologen als Merleau-Ponty en Binswager.
In Amerika, gingen de humanistische visies van Allport, Bühler, Maslow, May en Rogers akkoord met verschillende punten van zowel de Europese beweging als met de kern van de existentieel-fenomenologische psychologie zoals opgericht aan de Dusquene universiteit.
De derde kracht beweging is grotendeels een gefragmenteerde richting binnen hedendaagse psychologie. Hoewel dat het geen begrijpbaar alternatief voor de behavioristische formuleringen voorstelde, heeft de derde kracht beweging toch veel invloed gehad op klinische toepassingen, vooral bij therapeutische verwezenlijkingen.
Gebruik makende van Heideggers notie wezen-in de wereld (Dasein) noemde Binswanger zijn aanpak de Daseinssanalyse. Bewerend dat het reductionisme van de natuurwetenschappelijke methoden ontoereikend is, keek Binswanger naar de fenomenologie om een volledige uitleg te geven over de mentale activiteit.
Zijn doel was om de therapeut de wereld van de patiënt te laten ervaren zoals deze hem ervaart.
Binswanger aanvaarde de psycho-analytische nadruk op instinctuele manifestaties in een vroeg stadium, onderhield die belangrijkheid alleen maar in zoverre dat ze worden voorgesteld in het huidige bewustzijn
Zowel Binswanger als M-P geven de grootse focus van existentieel-fenomenologische psychologie weer door toepassingen in klinische omgevingen. Zulke existentiële thema’s als verlatenheid, depersonalisatie en absurditeit zorgen voor een context waarbinnen de individuele problemen van de existentie kunnen aanvaard worden.
Hoewel, een therapeut kan verwachten om een waar neurotisch bestaan enkel te begrijpen wanneer hij de individuen tegenkomt op hun niveau van persoonlijke betekenis.
Ontmoette Sartre.
Fenomenologie van de perceptie (1944) beschreef hij psychologie als de studie van de individuele en sociale relaties omdat ze in het bijzonder bewustzijn en natuur verbinden met elkaar.
Onder invloed van Husserl, Heidegger en Sartre, hield Merleau-Ponty vol dat de persoon geen bewustzijn is met de eigenschappen die door de karaktereigenschappen van anatomie, zoölogie en empirische psychologie traditioneel opleggen.
De persoon is veeleer een de absolute bron van bestaan. Het individu verwerft geen bestaan van voorafbestaande fysieke gebeurtenissen.
In de plaats daarvan gaat de persoon naar de omgeving en steunt hij fysieke gebeurtenissen door die aspecten van de omgeving in zijn eigen leven te implementeren. Voor M-P is elke intentie een attentie en we kunnen iets anders niet bijwonen tenzij we het ervaren.
M-P beschreef drie grote vragen met betrekking tot de moderne psychologie:
M-P geloofde dat de menselijke processen niet door fysica bepaald kunnen worden, net zoals dat de empirische, positieve methode geschikt kan zijn voor psychologie. Veeleer moet de kern van psychologie de ervaring zijn die privaat is en individueel, in de persoon voorkomend en niet vatbaar voor publieke verificatie en replicatie. Dus is de correcte aanpak van psychologie om de geheimen van innerlijke perceptie te leren.
Existentieel-fenomenologische psychologie is een toepassing van de filosofische principes, meestal in therapeutische, klinische omgevingen. Deze principes kunnen als volgt worden samengevat:
1) De persoon wordt beschouwd als een individu dat bestaat als een wezen-in-de-wereld. Elke persoon zijn bestaan is uniek en weerspiegelt individuele percepties, attitudes en waarden.
2) Het individu moet behandeld worden als een product van persoonlijke ontwikkeling en niet als een instantie van eengemaakte en gegeneraliseerde eigenschappen.
3) De persoon beweegt door het leven met het doel om de depersonalisatie van het bestaan door de maatschappij tegen te gaan, een depersonalisatie die heeft geleid tot subjectieve vervreemding, eenzaamheid en angsten.
4) Fenomenologie als een methode staat toe om het ervarende individu te onderzoeken.