Circulaire/omzendbrieven
- Dubbel nut:
- Ze kunnen toepasselijke regelgeving samenvatten, meer bepaald wanneer deze vervat is in meerder normatieve handelingen van verschillende rangorde
- Ze kunnen ook richtlijnen voor de interpretatie en toepassing van regelgeving bevatten, om een zo groot mogelijke eenvormigheid bij de behandeling van de zaken te waarborgen en het werk van de ambtenaren te vergemakkelijken.
- Circulaires zijn niet-normatief: ze zijn niet binden tegenover particulieren die er als informatiegegevens gebruik van kunnen maken: ze verbinden uitsluitende de betrokken ambtenaren, die onder het hiërarchische gezag van de bevoegde minister staan.
- Geen interpretatie van nieuwe verplichtingen of rechten mogen worden vastgesteld
- Normatieve handelingen mogen nooit naar bestaande of toekomstige circulaires verwijzen fundamentele strekking wordt niet in acht genomen en indruk gewekt dat het wel verbindend zou zijn
- Wil men inhoud laten gelden van circulaire moet het opgenomen worden in een normatieve handeling die door de bevoegde overheid wordt uitgevaardigd
- Opbouw en bekendmaking van wetgevende en elementaire teksten:
1) Opbouw:
- Opschrift
- Begroeting
- Aanhef
- Bepalend gedeelte
2) Opschrift
- Identificatie
- Korte inhoud: 3 elementen
.a) Aard van de tekst (KB, wet, mb, …)
- Programma-wet/decreet -> Allerlei zaken worden geregeld in één wet, afhankelijk van begrotingsbeslissingen)
.b) Datum
- Wet: datum is moment van bekrachtiging (door de koning)
- Decreet: datum is moment van bekrachtiging (door Vlaamse regering)
- Kb: datum van koninklijke ondertekening/minister president
- Mb: datum van ministeriële ondertekening
.c) Inhoud:
- Citeertitel:
- Vb.: Energiedecreet, mestdecreet, …
- Enkel wanneer dit echt officieel is
- Opschrift heeft geen normatieve waarde -> geen bindende kracht.. Moet niet gestemd worden
3) Begroeting (enkel bij wet of KB)
- Bekrachtiging (Koning als tak van de uitvoerende macht)
.a) = Rechtshandeling waarbij de koning handelend als tak van de wetgevende macht zich akkoord verklaard met het door de kamer(s) aangenomen wetsontwerp[1]of wetsvoorstel[2]
.b) Verleend onder ministeriële goedkeuring
.c) Koning is niet verplicht (“Vermomd vetorecht”)
- Doet het toch altijd!
- Uitz.: Abortus: Koning was ‘niet in staat om te regeren’, dag erna weer wel.
- Afkondiging:
.d) = Rechtshandeling waarbij de koning als hoofd van de uitvoerende macht, het bestaan van een wet bevestigd en de ‘ten uitvoering’ beveelt
.e) Op authentieke en definitieve wijze vaststellen dat zo’n wet regelmatig tot stand is gekomen.
.f) Kenmerken:
- Bevestiging van de externe legaliteiten
- Rechter mag er niet over oordelen
- Wet bekrachtiging & afkondigen: 1 en dezelfde akte
.g) Wet die bekrachtigd en afgekondigd is, kan reeds rechtsgrond bieden voor KB ofzo..
- Mag natuurlijk niet vroeger in voege treden dan desbetreffende wet.
4) Aanhef: (Niet bij Wetten en decreten)
.a) Rechtsgrond (RG)
.b) Verwijzing naar de regelgeving die wordt gewijzigd
.c) Vormvereisten: Evt. advies moeten vragen aan beperkt orgaan
- Vb.: Financiële blablabla, Advies RvSt, …
.d) Beweegreden
- Vb.: Koning neemt maatregelen tegen varkenspest
.e) Vermelding van de voordragende minister:
- RG:
- Vb.: van KB zal dat een art. zijn als aanknopingspunt
- Vb.: rechtstreeks uit de grondwet
* Vb.: FOD oprichten Koning kan politie ook beetje aanpassen
- MB (Fed. Overheid)
* RG in KB RG in Wet
- MB (Vl. Gewest)
* Besluit Vl. Regering Decreet
.e....i. ≠ RG: Verordening/richtlijn/verdrag (=Europese toestanden)
.e....i.I. JE moet kijken naar interne wetgeving!!!!
- KB zal ook nooit RG vormen voor KB!
* Uitz.: Volmachtenbesluit
- Vormvereisten (VV)
- Horizontale VV:
* Altijd van toepassing, los van behandelde materie..
* De administratieve en begrotingscontrole
.e....i. Maatregel die weerslag heeft op ontvangsten en uitgaven
.e....i.I. Inspectie door Financiën
.e....i.II. Akkoord van de minister van begroting [3]als advies van Financiën gegeven wordt.
* Raadpleging vakbonden/syndicaal overleg
.e....i. (Administratief statuut van het personeel)
.e....i.I. Substantiële vormvereiste
.e....i.I.i. = Vernietiging door RvSt als hier niet aan voldaan is
* Europese Commissie raadplegen:
.e....i. Bij steunmaatregelen:
.e....i.I. Vb.: Aan Griekenland, aan boeren (vanaf bepaald bedrag..)
.e....ii. Bij Technische voorschriften
.e....ii.I. Vb.: speciale normen om markt af te schermen
.e....iii. Richtlijnen Voorafgaande mededeling..
* Vormvereisten bij bijzondere wetten
.e....i. Akkoord
.e....ii. Voorschrift
.e....iii. Overleg
.e....iv. Advies
.e....v. Betrokkenheid
.e....v.I. Anders door RvSt nietig verklaard (bij besluiten)
.e....v.II. Bij wetten/decreten: Grondwettelijk Hof nietig verklaren
* Strategische adviesraden:
.e....i. Mina-raad
.e....ii. SE-raad
.e....ii.I. Niet bindend
- Verticale VV:
* Bij specifieke materies