Menu

Wet op de handelspraktijken en op de voorlichting en de bescherming van de consument

De wetgeving op de handelspraktijken beoogt 2 belangrijke principes:

  • de eerlijke concurrentie tussen handelaars waarborgen
  • de voorlichting aan en de bescherming van de consumenten verbeteren
  • Prijs en hoeveelheidsaanduiding: duidelijk, schriftelijk, goed leesbaar, per meeteenheid en in euro aanduiden. Ook moet het steeds in de taal van het gebied waar het product op de markt wordt gebracht vermeld zijn.
  • Voorlichting consument
  • Koopjes: ouderwetse, tot een geschonden reeks behorende of verlegen producten verkopen tegen een verminderde prijs met het oog op seizoensvernieuwing.
  • Uitverkoop: versnelde verkoop van een deel of alle goederen of een deel ervan. Bv bij overlijden, brandschade, verbouwingen die minstens een maand duren, overname, verhuizing, stopzetting
  • Verkoop met verlies: is niet toegelaten, tenzij met opruiming, uitverkoop of beschadiging
  • Oneerlijke handelsprakijken:
  • Gezamenlijk aanbod: het is verboden een product of dienst te schenken bij aankoop van een ander product of dienst. Bv een uurwerk gratis bij het vastleggen van een reis.(Uitzonderingen: 11de gratis,3 kopen 2 betalen)
  • Reclame: deze moet duidelijk vermeld staan. De voorwaarden moeten worden toegepast
  • Bedenktijd bij aankopen: de verbruiker beschikt over een bedenktijd van 7 werkdagen waarin hij zijn aankoop kan annuleren. Liefst per aangetekende brief.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen