Menu

Hoe kan je nu jouw interculturele effectiviteit verhogen?

Hoewel onderzoek aantoont dat deze eigenschappen redelijk stabiele individuele verschillen uitdrukken, zijn deze eigenschappen tot op zekere hoogte trainbaar. Dit geldt vooral voor de meer sociale eigenschappen: culturele empathie, openmindedness en sociaal initiatief. Deze vaardigheden trainen is vaak meer effectief dan het aanleren van cultuurspecifieke gedragsaanbevelingen.

Een voor de hand liggende manier om effectiever te communiceren is het leren van de taal van het gastland. Kennis van de taal maakt het mogelijk direct met de lokale bevolking te praten en verschaft tevens toegang tot vele geschreven bronnen uit de lokale cultuur. Verschillende onderzoeken stellen positieve correlaties vast tussen de dimensies openmindedness, flexibiliteit, culturele empathie en sociaal initiatief en kennis van vreemde talen. De gevonden verbanden geven echter geen uitsluitsel over de causaliteit. Interculturele vaardigheden kunnen mensen er gemakkelijker toe brengen talen te leren, maar het leren van andere talen kan mensen ook intercultureel effectiever maken.

Een andere manier is om zich te informeren over de cultuur en zich onder meer op de hoogte te stellen van de non-verbale wijze van communiceren in het nieuwe land. De effectiviteit van deze voorbereiding is extra groot bij uitzending naar een land waarvan men de taal niet beheerst aangezien je dan nog meer dan anders op non-verbale communicatie bent aangewezen.

Voor de ontwikkeling van interculturele competentie heeft Pinto de drie-stappen methode ontwikkeld. Pinto stelt dat we er al snel vanuit gaan dat wanneer we dezelfde taal spreken, we dezelfde betekenissen aan de verbale en non-verbale taal toekennen. Dit kan tot miscommunicatie leiden. Door de drie-stappenmethode word je je bewust van de normen en waarden van je eigen cultuur en van de cultuur van de ander. Dit kan bijdragen tot het overbruggen van de verschillen zodat effectieve communicatie met personen uit andere culturen mogelijk wordt.

Om gepast intercultureel te kunnen handelen, is een mix van kennis, vaardigheden en attitudes nodig. Dit houdt in dat kennis over de culturele achtergrond van mensen nuttig kan zijn. Dit verklaart de successen van de culturaliserende benadering. Dit zorgt er immers voor dat we ons eigen referentiekader minder centraal stellen en helpt ons om bepaalde aspecten van de communicatie beter te begrijpen.

Kennis van de cultuur van een land is een voorbeeld hiervan. Landencultuur is een generalisatie. Generalisaties zijn vaak herkenbaar voor mensen die met het specifieke land handelen, maar zullen ook steeds tegenvoorbeelden oproepen die niet met het algemene beeld overeenstemmen.In de dagelijkse praktijk van het zakendoen spelen ook bedrijfsculturen en persoonlijke voorkeuren een grote rol. Daarnaast wordt de wereld meer en meer open en zijn bij het onderhandelen tussen grote bedrijven de culturele verschillen minder duidelijk dan bij het werken met kleinere bedrijven en familiebedrijven.

In een praktijksituatie met één land is specifieke literatuur over dat land aan te bevelen. Landenexperts inzake communicatie- en onderhandelingstechnieken kunnen je daarbij ondersteunen.

Relevante artikels

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen