Levensverzekering als cultureel construct
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 1201 keer
Zelizer: hoe veranderde waarden een impact hebben op opvattingen over winst, risico’s & ondernemen?
Start studie: vaststelling dat de levensverzekeringen in VS maar traag op gang gekomen zijn in de helft van de 19e eeuw. Dit komt door het gebrek aan vertrouwen en kennis in het product. Onderzoeksvragen: Welke belemmeringen verhinderden een succesvolle doorbraak voor 1840?? Wat is de verklaring voor de snelle verspreiding & economische Succes erna?
De economische groei een belangrijke factor. De verstedelijking is ook een belangrijke factor, aangezien hierdoor de sterke primaire relaties en solidariteitsnetwerken zwakker werden. Een mogelijke voorwaarde voor de doorbraak van de levensverzekering was de steun van de overheid die hiervoor nodig is. -> geen duidelijke factoren voor de doorbraak van levensverzekering.
Culturele en ideologische factoren: het afkeuren was initieel gebaseerd op het oordeel dat de verzekering een soort van gokken was op het leven, maar deze blik veranderden later. Cruciale factor in dit veranderingsproces is de strijd tussen fundamentalistische en liberale protestanten in de loop van 19e eeuw. Voor de eersten was dit een ontheiligend middel dat de plaats innam van God en Kerk. De 2e groep waren ervan overtuigd dat de levensverzekering een theologisch verdedigbaar instrument om mensen te helpen zorg te dragen om voor hun nabestaanden.
Belangrijker -> evolutie in het economische ethos: ‘de ideologie van risico en speculatie’. De levensverzekering werd beschouwd als een speculatief instrument: men gokte op het leven.