Potlach en Kula als archetypes van de gift
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 1047 keer
Marcel Mauss, betoogt dat ook in primitieve samenlevingen de menselijke noden breder zijn dan basale behoeften als voedsel & veiligheid. -> 2 sociale verschijnselen: Potlach & Kula-ring
1. Kularing:
2 circuits: a) marktgeoriënteerd (ruil)
b) gescheiden van ander circuit: circulatie van prestige-objecten, gebaseerd op wederzijdsheis.
Binnen de Kularing bestond geen ruil, gebaseerd op systeem van keten van giften.
Er bestond een kleine ring (op 1 eiland) en een grote ring (tussen de verschillende eilanden) -> circulatie via een vast & complex patroon.
De Kula deed netwerken ontstaan waarlangs handel & ruil-relaties van goederen ontstonden.
2. Potlach omvat een brede verzameling van plechtige rituelen; ze vond plaats n.a.v. belangrijke momenten in het loven. Potlach zelf bestond uit overdadige verdeling van voedsel& geschenken door de gastheer aan zijn gasten. De geschenken vonden plaats met oog op publieke erkenning. De potlach bevestigde de status van de ontvanger/genodigde: de geschenken werden uitgedeeld in verhouding van de sociale positie/status van de ontvanger.
-> sterk rivaliserend en competitief systeem waarin gestreden werd om status&gezag.