Scholen
- Gepubliceerd in Sociologie
- Lees 956 keer
= Formele expliciete curriculum: dat wat je leert is expliciet als doel vooropgesteld in reglementen
bv. leren lezen en schrijven
- hidden curriculum
→ maar ook informele omgang tussen kinderen en tussen kinderen en leraars
bv. onrechtvaardigheid tussen kinderen
→ Zij leren het gezag van de leraars te aanvaarden
→ Hun zelfbeeld wordt gevormd door de reacties van de leraars
→ allerlei dingen leren die weliswaar horen bij kennis over het samen leven
- plaats waar men ‘peer groups’ wordt gevormd
- school = complexe socialiserende instelling
- gelijkheid van kansen?
→ School is bedoeld om kinderen aan de beperkingen van hun sociale achtergrond onttrekken
→ Kinderen uit de lagere sociale klassen de kans geven om vaardigheden en kennis te verwerven die ze nodig hebben om op de sociale ladder op te klimmen
werkelijkheid: de school werkt verschillen in de hand
→ Kinderen van lagere sociale klassen krijgen minder aanmoedigingen van hun ouders (die staan afwijzend tegenover de schoolcultuur met typische middenklasse gewoonten, taal en waarden)
→ In achtergestelde buurten beschikt men over minder faciliteiten
→ kinderen uit lage sociale klassen vinden de school een vreemde, vijandige omgeving: het schoolleven is verloren tijd: geen of weinig relevantie van school voor hun huidig en toekomstig leven