Logo
Print deze pagina

Scholen

= Formele expliciete curriculum: dat wat je leert is expliciet als doel vooropgesteld in reglementen

bv. leren lezen en schrijven

- hidden curriculum

→ maar ook informele omgang tussen kinderen en tussen kinderen en leraars

bv. onrechtvaardigheid tussen kinderen

→ Zij leren het gezag van de leraars te aanvaarden

→ Hun zelfbeeld wordt gevormd door de reacties van de leraars

→ allerlei dingen leren die weliswaar horen bij kennis over het samen leven

- plaats waar men ‘peer groups’ wordt gevormd

- school = complexe socialiserende instelling

- gelijkheid van kansen?

→ School is bedoeld om kinderen aan de beperkingen van hun sociale achtergrond onttrekken

→ Kinderen uit de lagere sociale klassen de kans geven om vaardigheden en kennis te verwerven die ze nodig hebben om op de sociale ladder op te klimmen

 werkelijkheid: de school werkt verschillen in de hand

→ Kinderen van lagere sociale klassen krijgen minder aanmoedigingen van hun ouders (die staan afwijzend tegenover de schoolcultuur met typische middenklasse gewoonten, taal en waarden)

→ In achtergestelde buurten beschikt men over minder faciliteiten

→ kinderen uit lage sociale klassen vinden de school een vreemde, vijandige omgeving: het schoolleven is verloren tijd: geen of weinig relevantie van school voor hun huidig en toekomstig leven

Copyright © 2017. All rights reserved.