Menu

Mobiele webshop: One-step vs multi-step

Net zoals in een fysieke winkel, zoeken online shoppers de kortste weg naar de kassa. Hoe sneller de bezoeker zijn weg kan vinden en kan afrekenen, hoe groter de kans is dat die tot een aankoop overgaat.

Naast een duidelijke structuur en makkelijke navigatie, speelt het checkout proces bij de overgang tot aankoop een cruciale rol. Maar wanneer is de ‘one step checkout’, waarbij men alle gegevens op één pagina invult dé oplossing – en wanneer is de ‘multi-step checkout’ waar meerdere stappen zijn vereist, dé betere oplossing?

De one-step checkout

De one-step checkout werd aanvankelijk vaak door webwinkels ingezet om het fenomeen van de ‘abandoned shopping cart’ – klanten die tijdens de checkout de website verlieten tegen te gaan. Door het afrekenproces te vergemakkelijken zouden minder klanten het halverwege opgeven en zou de hoeveelheid verkopen van de webwinkel dus stijgen, was het idee. De voordelen die een one-step checkout op dit gebied geeft, zijn:

1. Snelheid: Omdat de klant maar één pagina hoeft te laden en op deze pagina meteen alle benodigde informatie in kan vullen, is de kans kleiner dat het geduld van de klant opraakt of dat de klant afgeleid raakt halverwege de aankoop.

2. Navigatie: Omdat alle informatie op één pagina verzameld is, hoeft de klant niet steeds heen en weer te klikken tussen meerdere pagina’s om de juiste informatie te vinden. Het afrekenen wordt voor de klant dan gemakkelijker en aantrekkelijker.

3. Interactiviteit: Als het hele checkoutproces verzameld is op één pagina, wordt het een stuk gemakkelijker om deze pagina interactief te maken. Zo kan de pagina bijvoorbeeld informatie aanvullen voor de klant, of reageren op wat de klant invult. Voor de klant maakt dit het afrekenen wederom gemakkelijker en sneller.

Lees meer...

Vaarwel HTTP, welkom HTTPS

Wij zeggen nu officieel vaarwel tegen HTTP en schakelen over naar de beveiligde verbinding HTTPS. Al onze nieuwe websites zullen voortaan standaard werken met deze beveiligde verbinding. Met deze beslissing willen wij op de toekomst inzetten. Een veilig internet waar de integriteit en vertrouwelijkheid van het gegevensverkeer tussen uw bezoekers en de website beschermd worden.

Wat is HTTPS en hoe werkt het?

HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) is een internetcommunicatieprotocol. Hiermee worden de integriteit en vertrouwelijkheid van de gegevens van uw gebruikers beschermd tussen de computer van de gebruiker en de site. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld gegevens invoert in een formulier op uw site om zich aan te melden voor updates of om een product te kopen, beschermt HTTPS de persoonlijke gegevens van de gebruiker tussen de gebruiker en de site.

Gegevens die via HTTPS worden verzonden, worden beveiligd via het Transport Layer Security-protocol (TLS), dat drie belangrijke beschermingslagen biedt:

1. Versleuteling: gegevens die worden uitgewisseld, worden versleuteld om deze te beveiligen tegen meekijkers. Dit houdt in dat wanneer de gebruiker op een website browst, niemand zijn communicatie kan 'afluisteren', zijn activiteiten op meerdere pagina's kan bijhouden of zijn gegevens kan stelen.

2. Gegevensintegriteit: gegevens kunnen niet met opzet of anderszins worden gewijzigd of beschadigd raken tijdens een overdracht zonder dat dit wordt gedetecteerd.

3. Verificatie: hiermee wordt bewezen dat uw gebruikers met de beoogde website communiceren. Verificatie biedt bescherming tegen man-in-the-middle-aanvallen en ontwikkelt het vertrouwen van de gebruiker, wat leidt tot andere zakelijke voordelen.

Voordelen van een beveiligde HTTPS verbinding

Het is duidelijk dat HTTPS vooral veiligheid biedt, maar er zijn ook nog enkele bijkomende voordelen die u in het achterhoofd kunt houden. Wij hebben ze even voor jou op een rijtje gezet:

Lees meer...

Wat is e-commerce en wat zijn de voordelen?

Definitie E-commerce

“E-commerce, ook wel electronic commerce of elektronische handel genoemd is de verzamelnaam van manieren waarop via digitale wegen (bijvoorbeeld het internet) handel kan gedreven worden.”
(UNIZO)

“E-commerce (elektronische handel) staat voor het kopen en verkopen van goederen en diensten via een elektronisch medium, in de ruime betekenis van het woord. Online verkoop van goederen en diensten via het world wide web is de bekendste vorm.”
(KMO-IT)

  • Enge betekenis: elektronisch bestellen en betalen van producten en/of diensten via het Internet.
  • Brede betekenis: het hele traject van zakendoen over het Internet
    (pre- tot en met after-sales, inrichten en bouwen van website, het bestellen van goederen, contacten onderhouden met leveranciers, overheid en klanten, opzetten van distributiesysteen, …)

Elektronisch zakendoen, of e-commerce, is in tegenstelling tot wat velen denken echter meer dan alleen een distributiekanaal of het elektronisch afhandelen van commerciële transacties met derden. Het gaat zowel om interne bedrijfsprocessen als om bedrijfsprocessen die de interactie met derden ondersteunen. Hierbij is niet alleen de pure transactie (aan- en verkoop) van belang, maar ook de bedrijfsprocessen die hieraan voorafgaan (informatieverstrekking, communicatie, marktonderzoek) en die erop volgen (zoals betaling, levering, dienstverlening na verkoop).

Onder e-commerce in de enge zin wordt dus verstaan: het elektronisch bestellen en betalen van producten en/of diensten via het Internet. Het gaat dan enkel om het kopen en betalen door de klant.

Lees meer...

Het profiel van de internetconsument

De internetconsument is:

  • “Pioniers”: “early adopters” die al eerste op internet zaten en vertrouwd zijn met het medium. Zij doen al bijvoorbeeld aan online bankieren.
  • Toekomstige kopers: zijn niet langer dan twee jaar online en kopen nog niet. Er is nog te weinig vertrouwen in het internet.
  • Entertainmentshoppers: Deze shoppers zijn vaak online in functie van “entertainment”, bijvoorbeeld het beluisteren van muziek op internet. Zij kopen echter weinig, laten zich niet makkelijk binden en laten zich leiden door impulsen. Veel entertainmentshoppers zijn van de “Generatie Next” en zijn nog niet zolang online maar spenderen wel vele uren op het internet, bijvoorbeeld www.youtube.be .
  • Gezelligheidskopers: kopen voor de gezelligheid en kopen wordt een sociaal event. De bezochte sites hebben discussiegroepen, fora of een actieve emailbenadering, vb. www.topwine.com .
  • “Efficiency”-kopers: de efficiënte koper wil tijd besparen en eist een snelle bezorging van zijn bestelling.
  • Prijskopers: halen hun hart op met het Internet. Door de grote transparantie kunnen ze gemakkelijk prijzen vergelijken en ze nemen er ook de tijd voor. Dit moeten ze in principe nu al niet meer zelf doen omdat makelaars dit al doen, bijvoorbeeld www.vergelijk.be
  • Detail-informatiekopers: verdiepen zich in de aan te kopen goederen of diensten en zetten die onderling gedegen op een rijtje. Ervaringen van anderen, objectieve vergelijkingen en indeling naar criteria op basis van eigen inzichten zijn nodig om koper te binden.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen