Mobiele webshop: One-step vs multi-step
- Gepubliceerd in E-commerce
- Reageer als eerste!
Net zoals in een fysieke winkel, zoeken online shoppers de kortste weg naar de kassa. Hoe sneller de bezoeker zijn weg kan vinden en kan afrekenen, hoe groter de kans is dat die tot een aankoop overgaat.
Naast een duidelijke structuur en makkelijke navigatie, speelt het checkout proces bij de overgang tot aankoop een cruciale rol. Maar wanneer is de ‘one step checkout’, waarbij men alle gegevens op één pagina invult dé oplossing – en wanneer is de ‘multi-step checkout’ waar meerdere stappen zijn vereist, dé betere oplossing?
De one-step checkout
De one-step checkout werd aanvankelijk vaak door webwinkels ingezet om het fenomeen van de ‘abandoned shopping cart’ – klanten die tijdens de checkout de website verlieten tegen te gaan. Door het afrekenproces te vergemakkelijken zouden minder klanten het halverwege opgeven en zou de hoeveelheid verkopen van de webwinkel dus stijgen, was het idee. De voordelen die een one-step checkout op dit gebied geeft, zijn:
1. Snelheid: Omdat de klant maar één pagina hoeft te laden en op deze pagina meteen alle benodigde informatie in kan vullen, is de kans kleiner dat het geduld van de klant opraakt of dat de klant afgeleid raakt halverwege de aankoop.
2. Navigatie: Omdat alle informatie op één pagina verzameld is, hoeft de klant niet steeds heen en weer te klikken tussen meerdere pagina’s om de juiste informatie te vinden. Het afrekenen wordt voor de klant dan gemakkelijker en aantrekkelijker.
3. Interactiviteit: Als het hele checkoutproces verzameld is op één pagina, wordt het een stuk gemakkelijker om deze pagina interactief te maken. Zo kan de pagina bijvoorbeeld informatie aanvullen voor de klant, of reageren op wat de klant invult. Voor de klant maakt dit het afrekenen wederom gemakkelijker en sneller.