Corresponderen, rapporteren, parafraseren en presenteren
- Gepubliceerd in Wiskunde
- Lees 1352 keer
In een viertal trajecten wordt kennis aan anderen overgebracht;
1- Onderzoekers melden hun bevindingen aan elkaar. = corresponderen.
Resultaten moeten door andere erkend worden. Paradigma functioneert als een stelsel van normen waarmee het wetenschappelijk forum beoordeelt of een bepaalde publicatie als wetenschappelijk kan worden aangemerkt of niet. Dwingt wetenschappers tot het onderling afstemmen van resultaten.
2-Onderzoekers rapporten hun bevindingen aan hun opdrachtgevers.
Overleggen over betekenis resultaten vooral bij nemen van beslissingen.
3-Onderzoekers parafraseren de uitkomsten van hun onderzoek voor beroepsgroepen die er specifiek in de praktijk mee te maken kunnen krijgen.
Dit is de maatschappelijke verantwoordelijkheid om de hulpverleners voor te bereiden op veranderingen.
4-Mediagerichte presentatie; onderzoeksresultaten bekendmaken aan brede publiek.
-> Dit alles wordt gestuurd door academische waarden welke tot uitdrukking komen in de regels en voorschriften die een onderzoeker in acht moet nemen. Bv de methodologische regels en regels over communiceren en distribueren.