Menu

De grote strategische vragen

1. Waar zullen we actief zijn?
Op welke producten richt ik me ? Op welke markt ?
2. Hoe zullen we succesvol anders zijn?
Ken ik de basis van mijn succes ? Kan/Wil ik deze basis veranderen? Hoe ga ik me positioneren? Hoe ga ik concurreren? …
3. Met wie zullen we actief zijn ?
Met wie ga ik samenwerken ? Waar zitten mijn bondgenoten ? …

Lees meer...

Welkom in de wondere wereld van de strategen

 Manager moet ook bezig zijn met strategie
Strategisch: Omvattend, belangrijk, lange termijn, voordeel biedend, beter dan de anderen.
 Strategie = nomatief
 Sceptici zeggen: Strategie niet veel verschil, uitvoering wel !

Kenmerken goeie strategie
 Pro-actief
 Doet beseffen dat je niet alleen staat op het veld
 Maakt gebruik van eigen sterktes, dekt eigen zwaktes in, buit zwaktes van andere uit
 Maakt geen nodeloze vijanden
 Terreinkennis !

Lees meer...

Hoe en waarom zijn bedrijven ontstaan?

 Technologische-aanbodzijde
 1830: stoommachines ..
 Organisatie ontstaat wanneer een technologie gehanteerd moet worden die het individu of een familie niet aankan
 Organisaties werden beperkt in bestaansduur(beperkt tot welomschreven project)

 Sociologische verschuiving-aanbodzijde
 Rol van de vrouw in de samenleving

 1850: juridisch apart statuut
 Risico’s beperken

 Rechten voor iedereen
 Eigendom, leven, vrijheid  toegepast door bedrijven

Lees meer...

Waar komt ondernemerschap vandaan?

 Vroegste fase: Marco Polo
 Handelsroutes naar het verre Oosten
° Geldschieter nam groot financieel risico
° Handelsreiziger: fysiek en emotioneel risico
° Winsten tot 75% voor geldschieter

 Middeleeuwen: Geestelijken
 Verantwoordelijk voor de bouw van grote infrastructuurwerken
° Geen risico’s
° Managers
° Bouw van kathedralen, abdijen..

 17e Eeuw: Hofleverancier
 Persoon die contract afsluit met de overheid
° Levert goederen en diensten
° Vaste prijs
° Verliezen of winst voor rekening van de ondernemer

 18E en 19E eeuw: Industrialisatie
 VB: Thomas Edison
 Ondernemer steeds meer geassocieerd met uitvinder
 financiering vaak in handen van 3e partij

 20E eeuw: Innovatie
 Innovatie en vernieuwing als deel van het ondernemerschap

Lees meer...

Stakeholders, wie zijn zij ?

 Maatschappij
 Moeten van de maatschappij “Licence to operate” krijgen
 Bedrijven moeten in maatschappij zijn ingebed
 Kunnen alleen floreren als ze beroep kunnen doen op goed opgeleide technici, werkend rechtsysteem,…
 Bedrijven hebben overheid nodig om ingewikkelde transacties uit te voeren die typisch zijn voor moderne bedrijfsleven

 Stakeholders
 Primaire/ Secundaire stakeholders
 Sommige relaties = object van gedetailleerd uitgewerkte juridische contracten
 Relatie werkgever-werknemer: vastgelegd in sociale wetgeving
 Bedrijven: onderworpen aan bijzonder uitgebreide milieuwetgeving

 Rijnlandmodel
 Europese benadering
 Nadruk op maatschappelijke inbedding van bedrijf
 Bedrijf zal langetermijnrelaties aangaan met maatschappij waarvan het deel uitmaakt
 ≠ partijen via intens overleg en wederzijds respect: WIN-WIN relatie uitbouwen
 Meeste problemen opgelost via maatschappelijk debat
 Nadruk op - Politieke consensus
- solidariteit
- respect voor vakbonden
- consumentenverenigingen
 ligt dicht bij Stakeholdermodel

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen