Verdeling naar functie
- Gepubliceerd in Boekhouden
- Reageer als eerste!
Niet de aard, maar wel de plaats of bestemming is belangrijk.
Niet de aard, maar wel de plaats of bestemming is belangrijk.
Men voegt alle kosten die ontstaan zijn uit het gebruik van eenzelfde productiemiddel samen. VB: inkoop goederen, salarissen, financiële kosten,…
Kostensoorten volgens MAR :
NADEEL CLASSIFICATIE : kan niet gebruikt worden als controle en beheersingsmiddel want informatie is geglobaliseerd. Wel nuttig voor verticale en horizontale analyse!
Kosten = in geldwaarde uitgedrukte offers aan productiemiddelen
Men kan kosten op verschillende wijzen klasseren:
Iedere onderneming zal haar werking grondig analyseren en nagaan over welke elementen ervan zij detailinformatie nodig heeft. Dit gebeurt in iedere onderneming ongeacht de aard. Naargelang omvang en soort activiteit, zal dit proces minder of meer gestructureerd zijn in centra waar men gelijkgerichte activiteiten doet.
De leiding beschikt over schaarse middelen (K, A en materialen) die ze in functie van de doelstelling zo optimaal mogelijk willen benutten.
Leiding is meestal hiërarchisch:
Elk vervult een functie in de beheersing van het ondernemingsproces:
Opdat leiding proces kan handhaven is een informatiestroom noodzakelijk ZOWEL over algemeen gebeuren (alg. boekhouding) ALS over het exploitatiegebeuren (analytische boekhouding).
Boekhoudkundige informatie wordt op diverse wijzen gebruikt :
a) Constaterend : rapporteren van gebeurde
b) Analyserend : uit massa van gegevens tendens zoeken
c) Methodologisch : wanneer men uit de boekhouding ten behoeve van de analyse alleen de methode overneemt
d) Prospectief : vertrekkend van de analyse toekomstige acties gaan berekenen
e) Beheersend, controlerend : gebeuren gaan vergelijken met doelstellingen voor corrigerende acties
Relevantie van de informatie
Informatie relevant als ze gegevens brengt die nuttig zijn voor het oplossen van een probleem.
Kost van de informatie
Informatieverschaffing kost geld! Men moet waarde van extra informatie gaan evalueren t.o.v. de kost.
Bestuur van de onderneming wil planningen maken op basis van de bekomen gegevens. Dikwijls voldoet analytische boekhouding niet => meer gegevens zoeken!
Analytische boekhouding soms onvoldoende aangepast om snelle, relevante beslissingen te nemen en levert soms geen informatie (investeringen).
OPLOSSING? Technieken zoals budgettering, standaard kostencalculatie, kostencalculatie, variabele kostenbenadering, investeringsanalyse en kosten-batenanalyses.
Standaard kostencalculatie – budgettering
Standaardkosten : vooraf formuleren van kwantitatieve en monetaire streefcijfers
Budgettering: concrete periodeplanning op KT van de jaarrekening
Kostencalculaties : integrale versus variabele
Kosten zijn niet absoluut, maar staan in functie van het doel dat men nastreeft. Integrale kostprijs geeft soms geen relevante informatie WANT tegengesteld aan prospectieve actie van management. Het geeft ook onvoldoende scheiding tussen structuurgebonden kostenelementen (op KT niet beïnvloedbaar) en productgebonden kostenelementen (op KT wel beïnvloedbaar).