Menu

Deelgebieden van de boekhouding

Naar gelang de informatie die de boekhouding moet leveren :
a) Algemene boekhouding (Financial accounting)
b) Analytische boekhouding (Responsibility accounting)
c) Beleidsboekhouding (management accounting)

- Algemene boekhouding

- streeft na te voldoen aan een aantal informatievragen van eigenaars, financiële partners, personeel en omgeving (incl. overheid)

a) Eigenaars brachten als input EV.
Rapportering moet nuttigheid investering aantonen. Kan onderzocht worden via :

  • Nagaan van vermogenbeveiliging reeël en/of nominaal
  • Nagaan van vergoeding (rendement)
  • Nagaan van mobiliseringgraad (in hoeverre vermogen kan worden vrijgemaakt om te beleggen in andere alternatieven)

b) Financiële groep brachten als input VV.
Rapportering moet verantwoorden:

  • Terugbetalingmogelijkheid
  • Terugbetalingzekerheid

c) Personeel bracht als input knowhow en arbeid.
Rapportering moet informatie bieden over:

  • Inkomensverdeling over inputfactoren
  • Continuïteit van de inputmogelijkheden (werkzekerheid)

d) Maatschappij bracht als input omgevingsfactoren, marktpotentie, infrastructuur,…
Van rapportering wordt verwacht:

  • Bijdrage tot nationaal product
  • Bijdrage tot herverdeling nationaal inkomen
  • Compensatie van hinder

Ieder van deze groepen verwacht verantwoording. Doordat de onderneming deze zelf opmaakt, wordt geëist dat ze “waar en getrouw” is. HOE? REGELS!

  • Algemeen aanvaarde boekhoudprincipes (vastgesteld door B.C.N.A.R.)
  • Wettelijke vereisten (wetboek vennootschappen)
  • Voor grote ondernemingen : externe controledeskundigen moeten verklaring afleggen van waar en getrouw beeld van de rapportering

- Analytische boekhouding

De jaarrekening geeft enkel de toestand van de activa en passiva op afsluitingsdatum, de behaalde resultaten en haar samenstellende componenten weer en een aantal toelichtingen. MAAR leiding wil meer! Zij wil de oorzaken kennen van deze situatie.

De gedetailleerde analyse van de samenstellende componenten van het resultaat wordt verkregen in de analytische boekhouding.

BELANGRIJKSTE KENMERK : alle kosten en opbrengsten van de periode zijn niet enkel naar soort gekend, maar ook naar plaats en verantwoordelijkheid.

Analytische boekhouding intern DUS flexibel te organiseren om gewenste informatie te krijgen.

Belgische wetgever stelt wel dat iedere boekhouding moet aangepast zijn aan de aard en de omvang van de onderneming. Alleen ondernemingen die een nationaal of sectoraal belang hebben, kan zij een analytischs stelsel opleggen.

Lees meer...

Wat omvat boekhouden?

De economische entiteit onderneming staat permanent in contact met andere groepen (personeel, leveranciers, klanten, FI, overheidsinstanties,…) die informatie eisen m.b.t. het gebeuren in de onderneming :

a) interne informatie : nodig om als aandeelhouder, leiding en personeel de toestand van de onderneming te kunnen volgen

b) externe informatie : nodig om de groepen buiten de onderneming toe te laten beslissingen te nemen m.b.t. de onderneming.

Informatiestromen

Voor zover de informatie financieel is, wordt ze verstrekt door de boekhouding. De boekhouding is dus het middel om financiële informatie over wat in de onderneming gebeurd is, weer te geven.

Karakteristieken informatieverwerking :
a) informerend : gebeurde wordt op boekhoudkundige wijze weergegeven
b) verantwoordend
c) motiverend : informatie laat toe om te analyseren waarom men tot een bepaalde situatie gekomen is en kan gebruikt worden om toekomstige acties te leiden

Lees meer...

Direct costing

- enkel de directe kosten worden berekend en de indirecte kosten worden genegeerd

- BM = bruto marge

- omzet is hier de verkoopprijs en variabele kosten is hier de variabele kost per eenheid

- opm: als BM groter dan nul is is het product rendabel en als het kleiner is dan is het onrendabel maar je producten moeten in totaal rendabel genoeg zijn om je vaste kosten te compenseren.

Lees meer...

hoe Verschillen analyse indirecte kosten

Er zin 3 stappen die je moet volgen: het budgetverschil (prijsverschil), het efficientieverschil (hoeveelheidsverschil) en het capaciteitsverschil

Stap 1: budgetverschil (prijsverschil): hier zul je bepalen hoeveel er teveel of te weinig is uitgegeven, eerst bepaal je de causale factor, dit is de eenheid die zegt hoeveel werk er geleverd is (vb het aantal gebruikte machine uren) dan ga je de berekening maken van wat er in werkelijkheid is gebeurd tov de standaard, standaardkost- werkelijke kost = budgetverschil

Stap 2: efficientieverschil (prijsverschil): hier bepaal je eerst hoeveel je in realiteit hebt geproduceerd, dan ga je kijken naar hoeveel het budget zij dat je mocht gebruiken in causale factor en geld voor deze productie tov wat je echt hebt gebruikt.

Stap 3: je gaat hier zien of men de capaciteit heeft gebruikt zoals voorspelt of dat men meer of minder capaciteit heeft gebruikt

Stap 4: globale verschil = som van uitkomst stap 1-3

Lees meer...

standaardkostencalculatie

Standaard kosten: worden gebruikt bij de budgettering (budgettering = incalculeren wat zal gebeuren vooraleer het gebeurd)

Budgettering vind plaats op 1 januari en de jaarrekening vind plaats op 31/12 dus er zit altijd een jaar verschil tussen beide

Budget wordt gemaakt onder optimale omstandigheden, dit is wat je logischerwijs kan verwachten wat zal gebeuren als niets onverwacht fout loopt, dit is NIET de ideale situatie

Opm: geraamde kosten = standaard kosten

Verschillenanalyse directe kosten

- hier ga je kijken hoe realiteit afweek van wat je verwachte

- hoeveelheidsverschil = ( Qs - Qw ) * Ps

- prijsverschil = ( Ps - Pw ) * Qw

- globale verschil = = ( Qs * Ps ) – ( Qw * Pw )

- legende

- Qs = geproduceerde hoeveelheid standaard

- Ps = prijs per eenheidstandaard

- Qw = geproduceerde hoeveelheid werkelijkheid

- Pw = prijs per eenheid werkelijkheid

- er kan dus een verschil ontstaan door de prijs van het product of de geproduceerde hoeveelheid

- opm: je bent het best om alles tot zijn prijs per eenheid te reduceren en dan te berekenen, zo ben je zeker dat je geen fouten maakt hierop

- je moet enkel deze formules kennen, wat in het boek staat is ingewikkelder en moet niet gekend zijn.

Verschillenanalyse indirecte kosten

- je gaat de causale factor gebruiken hier om de indirecte kosten te koppelen aan de producten. Je moet dus bepalen hoeveel van de causale factor ieder product gebruikt en hoeveel 1 causale factor kost

- ook hier zul je kijken wat het verschil is tussen de standaard en de realiteit

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen