Menu

Algemene en partiele vraagfuncties

Als we een verband leggen tussen de gekochte hoeveelheid van een goed en alle factoren die het koopgedrag beïnvloeden spreken we van de algemene vraagfunctie.

= de gevraagde hoeveelheid van consument i

P = prijs van het gevraagde goed

Pa = prijs van concurrerend goed

Y = inkomen

Ceteris paribus: we veronderstellen dat er 1 factor verandert terwijl de andere constant blijven.

Als we de ceteris paribus stelling volgen en ons dus alleen concentreren op de verandering van 1 factor spreken we van een partiële vraagfunctie.

Alle factoren worden constant gehouden behalve de factor voor “;”.

De constante factoren worden hier niet meer vermeld.

De grafiek:

p

q

Er is een negatief verband tussen prijs en gevraagde hoeveelheid.

Algebraïsche weergave: zie boek p 69!!!

Lees meer...

de vraag

A + B + C + D + E = marktvraag

A = individuele vraag

De marktvraag beschrijft hoe de gevraagde hoeveelheden van een goed variëren wanneer factoren die het koopgedrag beïnvloeden, veranderen.

  • Het is de resultante van het individuele aankoopgedrag.
  • Het is de som van de individuele vraag van alle consumenten.
Lees meer...

De marktvorm van volmaakte mededinging

Volmaakte mededinging = perfecte concurrentie = volmaakte concurrentie = perfecte mededinging

Voorwaarden voor VM:

- Zeer veel kopers en verkopers

- Perfecte informatie voor alle kopers en verkopers

- Homogeen goed

- Vrije toe- en uittreding

Dit is niet realistisch, maar biedt een duidelijk referentiekader voor de studie van de werking van de markt.

Lees meer...

De graad van productdifferentiatie

Het streven naar productdifferentiatie is een bewuste strategie van de producenten.

De graad van productdifferentiatie is afhankelijk van de mate waarin het goed als gelijkwaardig wordt ervaren door de kopers.

Graad van productdifferentiatie mate van gelijkwaardigheid

Er is een invers verband.

De concurrentie stijgt als de homogeniteit stijgt.

Lees meer...

De graad van informatie

  • Perfecte informatie: alle vragers en aanbieders hebben dezelfde volledige informatie over de aard van het goed en de prijs waartegen ze het goed kunnen verkopen.

Dit is een heroïsche veronderstelling want in veel gevallen is het bijna onmogelijk om alle juiste informatie te bekomen.

  • Imperfecte informatie: de aanbieder heeft meer informatie dan de vrager. Hij kan zo de prijs beïnvloeden. Dit komt veel voor in praktijk.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen