* schreef HET COMMUNISTISCH MANIFEST (1848, samen met Engels) waarin zijn denkbeelden stonden over de economie, klassenstrijd en revolutie.
Later zal dit verder uitgebouwd worden in DAS KAPITAL.
* ACHTERGROND 1: De Franse Utopisten
Door het ontstaan van de steden ontstaat ook ongelijkheid.
* ACHTERGROND 2: Engelse politieke filosofie (Ricardo + Smith)
“DAS KAPITAL” => hoe zit het economische systeem in elkaar.
Arbeidswaardeleer is iets wat hij uit de Engelse politieke filosofie haalt.
Waarom hebben dingen waarde en waarom die bepaalde waarde?
In economie: Aanbod gering => kan je er veel voor vragen.
Hiermee heeft het niets te maken!
Waarmee wel: vb. Water => kunt ge zo uit de lucht halen, daar is niet veel werk aan, dus is het niet veel waard
vb. Diamanten => veel werk om die te vinden en dan nog los te krijgen, dus wel veel waard.
* ACHTERGROND 3: Het Duitse Idealisme
1. HEGEL “Geist”
=> houdt zich bezig met de metafysica van de geschiedenis. Volgens hem zit er een geest in die geschiedenis die zich gaat actualiseren in de wereld en de zich voortdurend verder ontwikkeld richting de totale vrijheid.
(= geschiedenis waarin vrijheid zich realiseert. )
vb. Aristocratie => Bourgeoisie => Democratie => Constitutionele democratie (= een democratie waarin vrijheidsrechten zitten)
Deze laatste is het moment waarop “der geist” zich realiseert.
Volgens Hegel was de Pruisische staat dit eindpunt.
! Hegel moest stellen dat alle sociale tegenstellingen verzoend zijn, want de geschiedenis van maatschappelijke verdeeldheid moet voorbij zijn om haar objectief te kunnen beschrijven.
Deze ontwikkelingsgedachte vinden we ook terug bij Marx zijn klassenstrijd.
Hij was het niet eens met het eindpunt van Hegel omdat hij dagelijks allerlei ellende ondervond in de Pruisische staat.
Ook bij hem is er: These - Antithese
Synthese
These – Antithese
Synthes
Hij ziet dus in de klassen DIALECTIEK (door middel van tegenstelling de waarheid/werkelijkheid bekomen): => Er is altijd strijd tussen klassen.
vb. Industriële Revolutie => leidt tot een nieuwe klasse die nieuwe antithese vormen, nl het Proletariaat. Deze gaat de burgerij uitdagen en je krijgt de revolutie van het Proletariaat. Kapitalisten worden verdrukt zodat de arbeidsresources kunnen herverdeeld worden. Uiteindelijk zal men dan de kapitalisten heropvoeden tot communisten. De macht is gedeeld geworden en alle klassen worden weggevaagd en je bent aangekomen in de communistische staat.
! Ook hier vinden we de redenering van bij Hegel terug dat men pas de geschiedenis kan overzien als men haar voleinding postuleert. Marx projecteert het einde van de maatschappelijke verdeeldheid echter niet in het heden, maar in de toekomst.
2. FEUERBACH
=> Spreekt over het mechanisme van vervreemding (= antireligieuze filosofie)
Hij stelt dat er iets vreemd aan de hand is in de religie: Ze scheppen een God en dan gaan ze er zich aan onderwerpen. Dit vindt hij zeer bizar!
De mens geraakt vervreemd van zijn origine.
Marx ziet deze vervreemding ook in actie met de arbeid:
Arbeid definieert wie je bent, daar komt uw waarde + identiteit vandaan.
In het kapitalisme: proces van vervreemding van de arbeid!
=> ze wordt u namelijk afgenomen door de kapitalist die uw arbeid inhuurt.
MAAR: het loon dat je er voor krijgt, weerspiegelt dan niet de waarde van uw arbeid. In Marx zijn ogen, ontneemt de kapitalist arbeidswaarde bij de individuen die dit genereren. => Arbeiders worden soort van zombies.
In deze context wijst Marx ook religie helemaal af!
Religie zijn volgens hem de bloemen op de ketenen. Ze verhindert ons onze problemen te erkennen en op te komen voor onze rechten. Die bloemen maskeren dat dit lot eigenlijk niet zo erg is als wij denken en maskeert dus ook deze vervreemding.