Menu

De actualiteit van het debat tussen Socrates en sofisten

Vraag : Zijn er zo eeuwige wetten die boven de staatswet staan zoals Antigone had gewild in het verhaal?

INTERMEZZO: WAARDEN, NORMEN & MORAAL

* WAARDEN: NORMEN:
Vb. Rechtvaardigheid =>
Eerlijkheid => Niet liegen

Waarden zijn eigen bepalingen en subject gebonden.
Ze hangen samen met de liberale staat waar individu centraal staat.
Normen zijn afkomstig van de eerste 10 geboden.
vb. Je mag niet stelen, je mag niet doden, je mag geen overspel begaan,…
Komen eigenlijk sterk overeen met de grondwet van vandaag.
= fundament van de samenleving

Religie gaat de bron van de normen buiten het bereik van de mensen projecteren. G
(Mozes met zijn 10 geboden)

=> want toen Mozes met zijn 10 geboden naar beneden kwam en je zou het niet accepteren dan stel je eigenlijk god in vraag.
Gevolg: steniging, in 4-en delen
=> De autoriteit ligt hierdoor dus bij God.

* MORAAL:
= de verzameling van waarden en normen op een bepaald moment op een bepaalde plaats. (def. Weber) en gaat ons gedrag sturen.
Het is dus plaats- en tijdafhankelijk. De moraal van vroeger is niet noodzakelijk gelijk aan de moraal van deze tijd.

Er is een link tussen normen die worden omgezet/versteend zijn in wetteksten en die dan de moraal moeten ondersteunen, maar uiteindelijk is het jij die jezelf controleert want de pakkans dat ze u controleren als je iets verkeerd doet is belachelijk klein. vb. Te snel rijden

Dit heeft alles te maken met INTERNALISATIE

    • = onder water gaan van moraal door het socialisatieproces. (vgl met de ijsberg)
    • 5% => Stukje van reflectie
      • 95% => De onzichtbare moraal

MORAAL WAARDEN & NORMEN

Vb. Tanden poetsen bij 2à3-jarigen
=> Dan krijgen ze een Disney tandenborstel om hen te motiveren en worden ze aangemoedigd met “braaf kind” of gestraft met “stout kind”.
Op een dag gaan ze het zelf gaan doen want als we bijvoorbeeld op reis gaan steken we de tandenborstel als één van de eerste dingen in onze valies.
Het proces van internalisering is gelukt, we doen dat nu onbewust en automatisch!

  • Waarden en normen dringen zich op, er gaat zowel een zeker activiteit als een zekere passiviteit mee gepaard (~automatisme). We worden van buitenaf genormeerd, maar kiezen de waarden die ons aanspreken. Waarom we door iets aangesproken worden beheersen we echter nooit volledig. Maar er blijft toch een keuze moment.
  • Vb.2 Velen rijden boven de 120 maar toch ook geen 240. De regel kan dus in feite worden afgeschaft maar blijkbaar beïnvloedt hij toch nog steeds ons rijgedrag. We controleren immers onszelf, het gaat om een eigen waarde omdat we die normen en waarden hebben geïnternaliseerd.

= basisregels
En die kunnen we niet zomaar veranderen. Ze komen van buitenaf op je toe.

Lees meer...

Achtergrond: Antigone (Sophocles)

  • = TRAGEDIE => ontstaan in samenlevingen die onderdrukt zijn.
  • Het verhaal:
  • De broer van Antigone, allebei kinderen van Oedipus, komt in opstand tegen de Koning van Thebe, Kreon. De andere broer blijft de koning echter trouw. Dan is er een strijd waarin beide broers omkomen. Diegene die hem trouw bleef wordt begraven, maar diegene die in opstand kwam niet.
  • Antigone is het hier niet mee eens en maakt een graf. Kreon komt dit echter te weten en sluit Antigone op. Er komt een dialoog tussen Antigone en Kreon:
  • Zij vindt de goddelijke wetten = universele wetten > Kreon’s wetten die aards zijn en individuele wetten zijn, want een andere koning zouden andere wetten betekenen. Zij wordt voor deze uitspraak ter dood veroordeeld. Kreon wordt later gestraft want zowat iedereen uit zijn naaste omgeving sterft door een tragische verdere wending in dit verhaal.
  • Eigen aan tragiek: je denkt het goede te doen, maar einde is slecht.
  • => Er kan een lot zijn waar je niet onderuit kan. De structuur van je leven heb je niet onder controle. Je moet geluk hebben om geluk te krijgen en je kan het dus niet zelf maken.
  • Nu duwen we tragische dimensie weg:
  • => Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen geluk maar die controle hebben we soms niet.
  • Vb. 1 september sterft er statistisch sowieso een kind aan de schoolpoort.
  • Gevolg: we gaan ons kind meer met de auto brengen  meer verkeer  meer kans op ongevallen.
    => We proberen dus ons lot onder controle te houden maar creëren zo een invers effect. We hebben niet altijd alles zelf in de hand.
    Hoe hiermee leven? Grieken vertrokken vanuit tragische ingesteldheid en hopen ze beter met de tragiek te komen omgaan.
  • CATHARSIS hier: besef laten groeien omtrent oncontroleerbaarheid.

Lees meer...

PLATO (428-347 v. Chr.)

Aangezien Socrates enkel mondelinge betogen hield en geen geschriften dus had, dus behalve die van zijn leerlingen, vooral Plato, die alles neerpende in de vorm van dialogen, moet men dus voor ogen houden dat Plato en Socrates sterk met elkaar verweven zijn geraakt. We zien Socrates door de “bril” van Plato.

* APOLOGIE:

Hierin presenteert Plato Socrates in een verdedigingsrede voor de rechters waarin hij stelt dat hij alleen wijzer is dan de andere mensen omdat hij zelf maar al te goed beseft hoe weinig hij zelf weet.

* CRITOON:

Hierin beschrijft Plato over de tijd dat Socrates opgesloten zitten en dat de jonge mannen aan wie hij lesgeeft hem willen komen bevrijden maar dat Socrates dat niet wil.

Het gaat over het eerbiedigen van de wet, ook als hij slecht is, want anders kom je in willekeur terecht met een tiran en dat zorgt voor chaos.
De wet dient namelijk als bescherming tegen een tiran, de willekeur.

* PHAEDO:

Plato schrijft dit werk voor het sterven van Socrates en gaat over volgende vragen: Wat is de dood? Waarover gaat dat juist?

Hij stelt dat het lichaam bestaat uit 2 delen:

1) de geest/ziel die gevangen zit in het lichaam => spirituele werkelijkheid

De ziel bevat de rede en de ratio.

2) het lichaam zelf, de kerker => materiele werkelijkheid

Het lichaam gaat zorgen voor wantrouwen door emoties die rede en de ratio van de ziel gaan bedreigen.

  • gevolg: doodgaan is een bevrijding voor de geest

! Bij Homeros: nooit tegenstelling geweest tussen geest en lichaam

vb. Achilles is 1 en al lichaam gedreven door emoties.

Het verhaal maakt ook het onderscheid tussen de ziel en het lichaam.

- De geketende mensen zien de schaduw van de mens (ZINTUIGLIJKHEID, het lichaam waarin de ziel gevangen zit) bij het vuur en denkt dat dit de echte werkelijkheid is.

- Diegene die er echter in slagen naar boven te klimmen naar het volle licht van de zon (INTELLIGIBELE WERKELIJKHEID, de ziel die bevrijd is van het lichaam) moeten vervolgens naar de mensenwereld terugkeren.

=> Zij zullen het meest geschikt zijn om regeren en om de mensen hun ziel te wenden naar de intelligibele realiteit, bron van al wat rechtvaardig, goed, schoon en waarachtig is.
Ziel/ideeënwereld/intelligibele realiteit belangrijker dan het lichaam.

=> Plato zijn bedoeling is dat we dingen in essentie leren zien.

Vb. Je hebt duizenden driehoeken, maar de kennis rond de driehoek (som van de hoeken is 180°,…) is veel concreter en fundamenteler dan een driehoek die getekend is in het zand.

ONTOLOGIE (~wereld) EPISTEMOLOGIE (~kennis)

1. Zintuiglijke werkelijkheid & het empirisch weten:

a) Afbeeldingen a) gissen-vermoeden

b) Dingen uit zichtbare wereld b) meningen of overtuigingen

=> Is wat we zien op grotniveau

2. Intelligibele werkelijkheid & het begrippelijk weten:

a) mathematische objecten a) het mathematisch denken

b) zuivere ideeën b) het zuivere denken

=> de ware werkelijkheid

Neoplatonisme: Plato was zeer populair in de Middeleeuwen. Zijn ideeën sloten immers makkelijker aan bij de feodaliteit en de theocratie. Het onderscheid tussen de ziel en het lichaam komt terug op en sluit sloot nauw aan bij de theologische middeleeuwen waar een onderscheid was tussen hemel en aarde. In kloosterordes kon men zich onthechten om zo dichter bij God te komen.

Vandaag: Filosofie van Plato & Socrates is een beetje omgeslagen.

Emoties maken deel uit van het leven en vormen geen bedreiging meer.
We gaan nog vaak vragen te reageren met emoties.

Ontbreken van emoties/empathie is zelfs heel gevaarlijk => zie psychopaten.

* MENO:

In de Meno beschrijft Plato dat met de ziel de dingen aanschouwen niet onmogelijk is voor de mens. Voor onze geboorte vertoefde onze ziel immers in contact met de ideeënwereld. Deze ideeën moeten enkel terug ter herinnering worden gebracht. Wanneer mensen inzien/begrijpen, zullen ze er naar handelen. Socrates slaag in de Meno door handig vragen te stellen een jonge slaaf de stelling van Pythagoras te laten ontdekken.

Socrates ziet zichzelf als de vroedvrouw van de waarheid. Door zijn methode van de waarheid helpt hij mensen door een moeizaam proces van afkeer van de zintuiglijke wereld naar inkeer in zichzelf en bewustwording van de waarheid.

* REPUBLIEK:

Is Plato’s grootste werk en gaat over hoe de staat er moet uitzien.

Hoe kunnen de aristoi, de besten, de staat leiden? En hoe ontwerp je een staat waarin een moreel goed man zoals Socrates niet veroordeeld wordt?

Centraal bij Socrates & Plato staat ook hetHOLISTISCH DENKEN:

= Over de verschillende domeinen van de werkelijkheid wordt op dezelfde manier gedacht. Alle domeinen worden hier dus geïntegreerd.

Het is pas wanneer de wetenschap echt opkomt dat dit denken uiteen spat.

Vb. Toegepast op ziel-lichaamsverhaal van daarnet:

Verstand (zit in het hoofd) > Wil (zit in de borst) > Gemoed (zit in de buik) Het gemoed is een bedreiging want dat zijn de emoties die we onder controle proberen houden met ons hoofd/verstand via onze borstkas/wilskracht

Ook bij zijn gedachten over hoe de staat er zou moeten uitzien dacht Plato holistisch:

1. Ze bestaat uit 3 lagen:

a) De WACHTERS/ARISTOI (<1%) => komt overeen met het verstand

b) De SOLDATEN (5%) => komt overeen met de wil

c) Het VOLK/De SLAVEN (95%) => komt overeen met de buik

De Wachters zijn de mensen die de intelligibele wereld helemaal snappen en kennis hebben over het goede leven. Zij moeten niet werken maar zich intellectueel verder ontwikkelen. Maar Plato is streng voor de Wachters:

Ze mogen geen privébezit hebben & mogen niet trouwen (=> geen familie)

Het is namelijk zijn grootste vrees dat er vermenging anders gaat zijn van persoonlijke belangen met staatsbelangen. Daarom vindt hij bijvoorbeeld dat mensen met veel centen moeten uitgesloten worden voor politieke macht. Zij worden namelijk gedreven door hun centen.

Andere principes in de staat volgens Plato:

- ARBEIDSDELING:

Iedereen doet dat waar hij goed is, want niemand kan alles tegelijk doen.

Of: Door de heterogeniteit van de bekwaamheden kan je de homogeniteit van de behoeften bekomen.

- RECHTVAARDIGHEID:

heerst er volgens hen als iedereen zijn functie vervult en niets meer ambieert.

- HARMONIE in de menselijke ziel:

In een rechtvaardig mens heerst de rede over de passies met behulp van een toornig element, zeg maar de wil.

Wat zou Plato denken over de democratie?

Volgens hem is het een varkensstaat omdat er varkens aan de macht zijn.

95% van de bevolking denkt namelijk empirisch. Hoe wil je dan dat die mensen een staat kunnen leiden? Ze snappen niets van de intelligibele werkelijkheid. Voor hem moet een staat hiërarchisch (fundament) (=anti-democratie) zijn en zijn de lagen van de staat absoluut (je kan niet zo maar naar een andere laag gaan).

Vb. De VS is politiek gezien het meest egalitaire land ter wereld.
=> DSK-affaire wordt niet in de doofpot gestoken ondanks dat het gaat over “maar” een hotelmeid tegenover DE voorzitter van het IMF.

=> Iedereen drinkt er Coca Cola, van president tot mensen uit de Bronx.
Het bestuur van de VS (INDIVIDUALISTISCH) staat echter mijlenver van wat Plato (HIERARCHISCH) zou willen.

Amerika is een voortrekker van het individualisme door de vele migranten die er aangekomen zijn. De staat coördineert problemen die ze gemeenschappelijk hebben maar de basis zijn de lokale eenheden.

Het HIËRARCHISCHE komt tegen over het INDIVIDUALISME te staan.

= Een staat waarbij 1 man bijna kan = Een staat die gefragmenteerd

zegen dat hij de staat is. door allemaal individuen.

-Paternalistisch

Mensen zeggen wat je moet doen

-Elitair

Er is een elite groep

-er is geen sprake van individuele rechten maar van groep gerelateerde rechten

Wachters meer rechten dan Volk

-Democratie

-Ontvoogding

-Egalitair/neutraal

-Individuele rechten

-Iedereen heeft gelijke rechten.

-Polis als voorwaarde voor geluk

Hiërarchie moet kloppen. Individu is perfect opofferbaar voor staat.

-Je mag geluk zelf zoeken en je leven zelf invullen zoals je wil.

  • Plato stelt dus dat mensen hun geluk niet zelf kunnen maken!

- ECONOMIE:

- Bij Plato is economie ook totaal onbelangrijk. Deze moet wel goed draaien maar is niet van belang om de staat te doen draaien, mag niet van belang zijn. Er is een strikte scheiding tussen economie en politiek in de staat.

  • Wachters mogen zich niet verrijken omdat zij een politieke stem hebben (de belangenvermenging weer), handelaars enzo wel want zij hebben geen politieke stem.

Lees meer...

SOCRATES (469 – 399 v.Chr.)

- & Plato: zochten objectieve, onveranderlijke en redelijke basis voor ethiek.

- belangrijkste tegenspelers: de sofisten.

=> proffen/wetenden die reizen om de jongste mannen politiek en deftig te leren spreken, argumenteren en redeneren. Zij werden hiervoor voor betaald.

 Socrates: leerde dit ook mensen aan, maar vertelde gewoon rond op straat, maar wou niet betaald worden. Anders kan je nooit volledig waarheid spreken wegens belangenconflict aangezien je betaald wordt.

- probeert mensen zelf kritisch op zoek te doen gaan naar wat goed en rechtvaardig is.

Socrates = soort ‘horzel’ die voortdurend probeert mensen ervan te overtuigen dat hun kennis slechts een illusie of een mening is.

+ stelt ook dat als mensen slecht handelen dat dat komt omdat zij het goede niet kennen.

=> de INTELLECTUALISTISCHE ETHIEK van Socrates

= Wie het goede kent, zou het goede doen.

KRITIEK hierop: * Aboulia (de wilszwakte)

  • Akrasia (de onbeheerstheid)

Mensen weten vaak wel wat goed is voor hen, maar toch doen zij iets anders.
TEGENARGUMENT Socrates: Die mensen zijn nog niet genoeg doordrongen

met de wetenschap van het goede.

(Dit soort denken van het goede leven kan je straks linken met het ziel-lichaam verhaal omdat je ziel moet loskomen om zuiver te kunnen denken)

Socrates werd veroordeeld door Athene wegens sofisterij en uiteindelijk ter dood veroordeeld met de gifbeker omdat hij niet wegging .
GEVOLG: Plato begon na te denken over hoe we een samenleving konden maken die Socrates, een integer man, niet zou doden.

Lees meer...

Het socratische niet-weten en de platonische ideeënleer

Vanaf -450 verschuift het landschap van de kleine steden naar Athene dat een eigen vloot en leger had. Athene wordt een krachtige stadsstaat en er is een soort van democratie. (Vrije rechmatige burgers die grond hebben mogen zegje doen, vrouwen/kinderen/buitenlanders/mensen zonder grond niet)

=> op de agora werd alles besproken en het werd belangrijk mensen te kunnen overtuigen en leren politiek te spreken en redeneren.
=> Wat filosofen leren ontwikkelen bij die mensen en hun kinderen.

Met deze tijd verbonden zijn:

  • SOCRATES (leermeester van Plato)
  • PLATO (leermeester van Aristoteles)
  • ARISTOTELES (leermeester van Alexander de Grote)

Er is dus een verschuiving van een archaïsche structuur, waarin alles (inclusief maatschappelijke regels) vastligt omwille van religieuze en mythische redenen, naar een nieuwe vorm waarin de rede een belangrijke plaats inneemt. Men begint meer na te denken over zaken zoals:

- Het goede leven

- Structuur van de werkelijkheid (ONTOLOGIE)

- Waarden/Normen

- De Staat

Lees meer...

DE MEETKUNDIG MODEL

=> gaat staan voor het ware denken. Ze bevat waarheden die empirisch wel geïllustreerd maar niet geverifieerd kunnen worden. Deze pogingen tot verificatie hebben ook totaal geen zin. (in realiteit kan men niet aantonen dat twee snijdende rechten elkaar oneindig ver niet nog eens snijden)

De begrippen van de meetkunde bestaan immers slechts als ideële begrippen en hun objectiviteit ligt in het feit dat zij geenszins tot de zintuigglijke werkelijkheid behoren.

Het gevolg van dit denken en deze ontwikkeling was dat er in de Westerse wereld totaaldenkers waren. Vb: Descartes, Aristotoles, Mill, Leibniz, Smith … De verwondering werd losgelaten op alle aspecten van het leven. Vaak waren zij wiskundigen, filosofen, … Die combinatie zorgde ervoor dat men naar objectiviteit evolueerde. Zo kan men filosofie bekijken als een boom waaraan alle takken van de wetenschap ontsproten.

Vandaag: Kan men zich vandaag de dag nog verwonderen?

Natuurlijk, elke dag kan je nadenken bij dingen die vanzelfsprekend of niet van zelfsprekend zijn. En ook vandaag de dag verwondert men zich nog, maar misschien alleen iets specifieker en gespecialiseerder.

Zo zijn bijv. meer dan 1000 boeken over bedrijfsethiek per jaar, terwijl vroeger een filosoof uniek was en beetje alles wist wat er te weten viel.

  1. Extra

 Mythologie = Gesloten dialoog (Geen discussie mogelijk)

- Religie = Religieuze autoriteiten hebben het laatste woord (vb Inquisitie, …)

- Filosofie = Bevraagt vanzelfsprekendheden, biedt argumenten aan in discussies over politiek …

  • Rede wordt een centraal element = Logocentrisme
  • Leidt tot het ontstaan van de wetenschap

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen