De intelligentieparadox
- Gepubliceerd in Filosofie
- Reageer als eerste!
“Intelligentie gaat waar ze reeds is” Vb. Braindrain uit de VS
“Intelligentie gaat waar ze reeds is” Vb. Braindrain uit de VS
‘On the site’ leren
- Leerprocessen die plaats vinden tijdens de jobuitoefening en op de plaats waar de functie wordt uitgeoefend.
‘Off the site’ leren
- Leerprocessen die niet plaatsvinden in de directe nabijheid van de werkplek.
Overdrachtsgericht
- De beoogde uitkomst van het leren kan op voorhand voorgesteld worden.
- Men weet wat er geleerd moet worden.
- Doel is de overdracht van beschikbare kennis
- Is steeds intentioneel
Ontwikkelingsgericht
- Startpunt is een probleem waarmee men geconfronteerd wordt.
- Het resultaat van wat men wil leren ligt niet van tevoren vast.
- Het leerproces wordt gestuurd door de lerende.
Incidenteel:
- Iemand leert onbedoeld, als bijverschijnsel bij andere activiteiten.
- Zonder planning of sturing vooraf.
- De lerende wordt zich hooguit achteraf bewust van het resultaat.
- Ook vaak ‘impliciet leren’ genoemd.
- Bvb. Iemand anders handelingen zien doen.
Intentioneel
- Iemand heeft de expliciete bedoeling iets te leren, leerdoelen worden vooral gespecifieerd
- De lerende is zich bewust van het leerdoel en het leerproces.
- Ook vaak ‘expliciet leren’ genoemd.
- Bvb. Collega vragen om uitleg, deelnemen aan studiedagen
Formeel:
- De leersituatie wordt opzettelijk georganiseerd door derden.
- Een autoriteit bepaalt de gang van het leren.
- Bvb. Projectgroepen, workshops, cursussen, afstandsleren, stages (met de bedoeling om te leren).
Informeel:
- De leersituatie wordt niet door iemand expliciet gecreëerd met de bedoeling om te leren.
- Door mensen zelf gestuurde kern
- Bvb uitwisselen van informatie, discussies tussen collega’s (niet opzettelijk).
Formeel:
- De leersituatie wordt opzettelijk georganiseerd door derden.
- Een autoriteit bepaalt de gang van het leren.
- Bvb. Projectgroepen, workshops, cursussen, afstandsleren, stages (met de bedoeling om te leren).
Informeel:
- De leersituatie wordt niet door iemand expliciet gecreëerd met de bedoeling om te leren.
- Door mensen zelf gestuurde kern
- Bvb uitwisselen van informatie, discussies tussen collega’s (niet opzettelijk).