Menu

Soorten ‘Leren’ en Trainingsmethodes

6 Indelingen:

1) Schaal: individueel vs collectief leren

Individueel

- Bijstellen van competenties van individuen

- Rond het vakdomein van één persoon (Mentor)

Collectief:

- Bijstellen van collectieve elementen van een organisatie, een groep of team van medewerkers van de organisatie

- Draagt bij tot de kennisontwikkeling van de organisatie

- Bv bijstellen van de organisatiestructuur, strategie, communicatiepartijen

Collectief leren ó

- Individuen leren elk op zich

- De individueel ontwikkelde kennis wordt gedeeld met anderen.

- Delen van de kennis en ontwikkelen van competenties leidt tot een nieuw collectief gedrag.

- De ontwikkelde kennis wordt geconcretiseerd in de organisatie.

- kennis wordt vastgezet in het collectief geheugen.

Lees meer...

o Kenmerken van de lerende organisatie:

1) Het management

Het management legt de nadruk op:

  • Uitzetten van een algemene koers (Strategie-Missie-Visie-Waardenverklaring – Organizational Behavior): zorgen dat er een innovatieve strategei is => 50% van de strategie is veranderlijk
  • Ontwerpen van zelfregulerende organisatie-eenheden (Organizational Design) vb VOLVO cars: manager volgt zelf ook opleidingen
  • Cultuurbeïnvloeding: leren stimuleren
  • ...

Actieve rol van het topmanagement:

  • Ruimte geven voor leer-initiatieven (tijd!)
  • Kaders en structuren bepalen

Nieuw leiderschap:

  • Tegengaan van symptoombestrijding
  • Ondersteuning en begeleiding bieden
  • Een voorbeeld zijn
  • Coachen

2) De werkstructuur

Werkstructuur met vrijheidsgraden:

  • Autonomie geven om initiatieven te nemen.
  • Bv kleinschalige multidimensionele teams.
  • Mengen van leerstijlen, generalismen, specialismen en roloriëntaties.
  • Twee argumenten: motivatie-argument en effectiviteitsargument.

Intensieve interactie en communicatie met andere teams en de buitenwereld

Empowerment:

  • Beslissingsmacht wordt gespreid
  • Beslissingen zo dicht mogelijk bij het werkproces
  • Zorg voor uitdagingen om te leren

3) Visie-en strategievorming

Gedecentraliseerde strategievorming

Strategie door middel van collectief leren en participerende beleidsvorming.

4) Leercultuur

Bereidheid tot:

  • Afleren
  • Tolerantie voor derden
  • Experimentele houding
  • Openheid en dialoog

Condities voor vernieuwend leren scheppen

Change agents:

  • Opstellen van leer-en veranderingsplannen
  • Bewaken van veranderingsprocessen
  • Belonen van geslaagde veranderpogingen
  • Beslissingen zo dicht mogelijk bij het werkproces

5) Interne en externe informatie

Feedbacksysteem:

  • Verzameling van informatie over trends, ontwikkelingen, sterktes en zwaktes
  • Terugkoppeling van verzamelde informatie
  • Expliciet tijd vrijmaken voor analyse, interpretatie en evaluatie van de informatie
  • Actie op basis van bevindingen

Openheid naar andere organisaties (Benchmarking)

Aanleggen van adequate databanken

Lees meer...

De lerende organisatie als streefinrichting

Definitie lerend vermogen: het vermogen van een organisatie om door leerprocessen continu kennis te ontwikkelen en zodoende in te spelen op een veranderende interne of externe context. Men onderscheid 4 soorten leervermogens binnen organisaties:

Absorptievermogen (kennis binnenhalen):

  • Nieuwe mensen met nieuwe kennis
  • Werknemers cursussen laten volgen
  • Externe studies laten uitvoeren

Generatievermogen (kennis ontwikkelen):

  • Intern gegevens verzamelen en effectievere manieren van werken bepalen
  • Experimenteren met nieuwe werkwijzen

Diffusievermogen (kennis verspreiden):

  • Mentorschap, Interne nieuwsbrief
  • Teambuilding oefeningen

Exploitatievermogen (kennis aanwenden)

  • Functioneringsgesprekken

Model van de lerende organisatie: Hoe aanpassen aan de nieuwe vereisten van de onderneming?

Lees meer...

Drieledige VTO-strategie

1) Company oriented training programmes:Hoe doen we het nu?

  • Focust op het denken over de organisatie van de werknemer
  • Bvb. Introductiesessies voor nieuwe werknemers

2) Behavioral modeling: Kijken bij anderen.

  • Focust op het aanleren van nieuwe manieren van werken, ingesteldheid om zijn job uit te voeren
  • Bvb. Traditionele on-the-job training, leren ‘leren’

3) Planned environmental changes: Toekomstgericht.

  • Bvb. Training the trainer
  • Strategisch VTO-plan

Ideaal is als je ze alle 3 hebt

Lees meer...

Drieledige doelstellingen van VTO

  1. Het zelfbewustzijn van de individuele werknemer verhogen:
  • De eigen rol in de organisatie
  • Het verantwoordelijkheidsdomein
  • Het aanpassen aan de gewenste managementcultuur
  • Hoe de eigen acties deze van anderen beïnvloeden en effecten op de organisatie alsdusdanig
  1. De vaardigheden van de individuele werknemer verhogen in één of meerdere expertise-domeinen:
  • Bekwaamheid van de werknemers upgraden om de job effectiever en efficiënter uit te voeren,
  • sneller tot oplossingen te komen
  1. De motivatie van de individuele werknemer verhogen om zijn/haar job (beter) uit te voeren:
  • Bvb. door middel van jobrotatie
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen