Menu

Opleiding: ‘winst” voor medewerker

  • Kans om eigen kennis, vaardigheden en attitudes te ontwikkelen.
  • Blijft op de hoogte van recente ontwikkelingen (vooral kennis).
  • Verhogen van de eigen waarde .
  • Verhogen van de inzetbaarheid: employability.
  • Verhogen van de kans op promotie.
  • Verhogen van de verantwoordelijkheid voor de eigen carrière.
  • Als medewerker moet je investeren in de eigen ontwikkeling want dit bepaalt je marktwaarde.
Lees meer...

Wat is een competentie?

  • Kennis: Info, feiten en ideeën die een individu heeft in specifieke kennisgebieden.
  • Vaardigheden: De bekwaamheid om kennis te gebruiken.
  • Attitudes: Opgebouwd uit: motivatie, karaktertrekken en zelfbeeld.
  • Niet enkel resultaat bereiken maar ook de manier waarop.
Lees meer...

Kerncompetenties vs Individuele competenties

  • Het begrip ‘Core Competence’:
    • Definitie: Een unieke combinatie / integratie van kennis, vaardigheden, structuren, technologieën en processen waarmee een bedrijf een concurrentieel voordeel kan opbouwen en behouden.
    • Voorwaarden:
    • afgeleid van de doelstellingen van het bedrijf
    • dient potentiële toegang te verlenen tot brede variëteit
      van markten
    • belangrijke bijdrage betekenen voor het eindproduct
      of voor de klantvoordelen
    • moeilijk imiteerbaar voor de concurrentie
      (sterker naarmate het een product is dat een combinatie
      is van menselijke expertise en productievaardigheden)
Lees meer...

The organiszational comfortzone

  • Flooding: Idereen in het bedrijf kan alles volgen wat hij wil, er is een overvloed aan opleidingen. Nadeel: Het budget voor opleidingen levert weinig op voor het bedrijf
  • Vision: er zit een visie achter het opleidingsbeleid: welke kunnen wel en welke niet? (goed!!)
  • De-sensitization: Niemand volgt opleidingen.
  • Values: vb startende medewerker krijgt opleiding over normen/waarden van het bedrijf => belangrijk bij socialisering => introductieprogramma.
  • Experiences: ervaringsuitwisseling is zeer belangrijk in opleidingen: als iemand het bedrijf verlaat zorgen dat iemand hem kan vervangen (dezelfde kennis bezit).
  • Weaknesses: De WN bewust maken van zijn eigen zwaktes en sterktes, vb 360° feedback.
  • Discomfort, stress, denial: Men moet mensen op hun gemak stellen ivm opleidingen.
Lees meer...

VTO-beleid: Vorming, Training en Opleiding

Inleiding

Informatie en kennis:

  • Kennis:
  • Binnen het bedrijf: een nieuw product, een nieuwe procedure of een procedure verbeteren
  • Buiten het bedrijf:Extern gecreëerd en wordt binnengehaald door het bedrijf. Iemand op opleiding sturen of een database aankopen.
    • Voordurende innovatie
    • Concurrentievoordeel
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen