Menu

Wat is VTO?

  • Definitie: Vorming, Training en Opleiding verwijst naar het geheel van activiteiten en inspanningen dat het leren van professionele en vrijwillige medewerkers bevordert. Het gaat hierbij om de ontwikkeling van hun competenties met het oog op een beter, een meer kwaliteitsvol, functioneren in het vervullen van functies en taken die deel uitmaken van de opdracht en de missie van de organisatie met het oog op het in staat stellen van de medewerkers om bij te dragen tot de kennisontwikkeling in de organisatie.
  • Leren:Leren is een proces waarbij het competentiereservoir van individuen en/of het kennisbestand van een collectief worden aangepast en dit met resultaten van vrij duurzame aard.
  • Competenties:Competenties zijn de groepen of basisstructuren van met elkaar samenhangende inzichten, vaardigheden en houdingen van een persoon die nodig zijn om nu en in de toekomst effectieve prestaties te kunnen leveren.
  • Competentiemanagement:= Het geheel van activiteiten dat tot doel heeft de aanwezige en noodzakelijke competenties bij de medewerkers in kaart te brengen, te ontwikkelen en af te stemmen op interne en externe ontwikkelingen in de organisatie om zo haar missie en doelstellingen te helpen verwezenlijken.

Niet enkel kennis, ook vaardigheden en attitude.

  • Strategisch VTO beleid:
  • = Een bewust, systematisch en pro-actief competentie- en kennismanagement met de participatie van alle leden van de organisatie dat relevant is en humaan is en dus afgestemd is op het organisatie- en personeelsbeleid
  • Kennis: Kennis is het geheel van in contexten betekenis gegeven informatie die een organisatie in staat stelt om zich te oriënteren en om bepaalde doelen te bereiken. Via kennis komt de organisatie tot een welbepaald handelen, optreden, interveniëren.

Lees meer...

Waarom u en ik leren…

De samenleving wordt een lerende samenleving

  • Competenties zijn situatie- en tijdsgebonden
  • Kennis veroudert snel
  • Ideaal van lifelong learning

Technologische ontwikkelingen

  • Opportuniteiten voor werknemers op het vlak van high-tech, service- en informatiesectoren
  • Toegenomen afhankelijkheid van computer-gebaseerde applicaties, ...

Europese éénwording, internationalisering van ondernemingen

  • Aanpassingen in bedrijven aan Europese normen
  • Leren over andere culturen, andere manieren van werken

Veranderingen in de gevraagde werkprestaties o.v. marktveranderingen

Economische marktdynamieken zoals fusies en overnames

  • Nood om zich snel aan te passen aan nieuwe managementstijlen

Verhoogde nood aan continue vernieuwing van kennis en vaardigheden.

Lees meer...

Waarom bedrijven zich over het VTO-vraagstuk buigen...

  • Uitdaging van de ‘moeilijke’ arbeidsreserve, knelpuntberoepen
  • Technologische ontwikkelingen (aandeel van de traditionele sectoren daalt)
  • Kennismaatschappij
    • Medewerkers zijn de spil van de werking van de organisatie

* Medewerkers als belangrijkste dragers van kennis

* Cruciale rol van de bekwaming van de medewerkers om bedrijfsobjectieven te realiseren

* Competitieve ‘struggle for life’, permanent zoeken en aanpassen

* The right man in the right place

  • Nieuwe ‘rules of the game’

* Vernieuwing van methodieken, nieuwe visies, manier van zich organiseren

* Verhoogde complexiteit, flexibiliteit van de arbeidscontext

* Veranderingen staan centraal, de onvoorspelbaarheid, het tempo,...

  • Overheidsdecreten en -stimulansen / Beleidsstrategie (kansengroepen, discriminatie wegwerken)
  • Toegenomen milieuproblematiek
  • Toegenomen eisen vanwege het arbeidspotentieel
Lees meer...

Managen van competenties: 5 B’s

  • Buying – Kopen: nieuw talent aanwerven door individuen van buiten de organisatie aan te trekken of van ergens anders binnen de organisatie.
  • Building – Bouwen: trainen of ontwikkelen van talent via formele training, jobrotatie, taaktoewijzing, actiegericht leren.
  • Borrowing – Lenen: allianties aangaan met individuen buiten de organisatie om nieuwe ideeën op te doen. Medewerker van een ander bederijf lenen en een tijdelijk contract geven, vb een tijdelijk consultant binnenhalen.
  • Bouncing – Afstoten: afstoten van individuen die slecht of onvoldoende presteren. BELANGRIJK!! Competenties die je niet meer nodig hebt afstoten! Persoon krijgt soms wel de kans dan nieuwe competenties aan te leren.
  • Binding – Binden: vasthouden van de meest getalenteerde medewerkers.
Lees meer...

Opleiding: ‘Winst’ voor de organisatie

  • Kan beroep doen op gevormde medewerkers.
  • Er zal meer aandacht gaan naar de realisatie van de doelstellingen.
  • Door medewerkers te ontwikkelen, ontwikkelt ook het bedrijf.
  • Het is mogelijk om op langere termijn te plannen en de organisatie erop af te stemmen.
  • Bedrijf zal sterker staan in de concurrentie met andere bedrijven .
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen