Tussen klassenstrijd en individueel pessimisme
- Gepubliceerd in Filosofie
- Reageer als eerste!
- Ludwig Feuerbach (19e eeuw)
- Het materialisme
- 2 soorten materialisme
* ethisch materialisme: geeft voorrang aan materiële rijkdom boven culturele of hogere waarden
* kentheoretisch materialisme: het zijn wordt geïdentificeerd met de materie (alles bestaat uit materie, ook ons denken is een product van deze materie)
- de kerk keert zich tegen het materialisme: het materialisme vind het overbodig om het bestaan van en bovennatuurlijke God te aanvaarden
- Materialistisch humanisme
- Feuerbachs materialisme : soort synthese tussen materialisme en idealisme
à zintuiglijkheid, waarheid en werkelijkheid zijn één geheel, waarin het fysische en het geestelijke in de mens samen komen
(je kan dus bv niet spreken van een onsterfelijke ziel in een sterfelijk lichaam, omdat de mens zowel uit geest als stof bestaat en er na de dood geen mens meer is)
- Specifiek antwoord op de zinvraag: door de ervaring van alle menselijke ellende => zoeken naar een ‘hogere werkelijkheid’. Zo projecteren ze hun verlangen op een niet-bestaande god in een niet-bestaande hemel. God is dus een schepping van de mens = gevaarlijk, we verspillen onze energie aan een illusie (Entfremdung, aliënatie) ipv naar echte oorzaken van onze miserie te zoeken
à de mens heeft zijn eigenlijke opdracht afgestaan aan de door hem geprojecteerde bovennatuur en is daardoor ‘gealiëneerd’ van zijn ware bestaan
- Nadruk op belang van het hart: naastenliefde
- Antropocentrische filosofie: nadruk op de mens
- Kritiek op Feuerbach
Uit 2 hoeken:
- christelijke denkers, kerken en hegelianen: verzet tegen materialisme en aanval op godsdienst
- ‘linkse’ hegelianen rond Marx (zie verder)
- Karl Marx (19e eeuw)
- Situering en levensloop
- Links hegeliaanse volgeling
- Communistische Manifest en Das Kapital
- Filosofie moet niet enkel interpreteren maar ook veranderen à 1864: oprichting Internationale arbeidersvereniging/Eerste internationale, samen met Friedrich Engels
- 6jr na zijn dood: Tweede internationale/ 1917: Derde Communistische internationale
à de meest linkse (socialistische of communistische) partijen in de wereld gaan dus terug op het denken van Marx en Engels
- Kritiek op Feuerbach
- akkoord met stelling dat mensen zich moeten bevrijden uit idealisme en de illusie van godsdienst
- kritiek:
* De ‘mens’ van Feuerbach is te abstract. Marx à historisch materialisme: men moet kijken naar de mensen hun geschiedenis, werkomstandigheden, verdeeldheid, enz…
* De dialectische methode van Hegel mag niet zomaar opzijgeschoven worden, omdat die methode juist van kapitaal belang is om een nieuwe materialistische theorie te ontwikkelen (Hegels dialectiek en Feuerbachs materialisme => Marx dialectisch materialisme)
* Godsdienst is opium van het volk en niet voor het volk
à heeft 2 kanten:
- mensen gehoorzaam en volgzaam houden
- uitweg uit menselijke ellende, zingeving voor het leven
Men kan beter inzicht verkrijgen over de ware oorzaken van hun ellende en de middelen om er wat aan te doen.
- Kritiek op de burgerlijke revolutie
- alle grote revoluties spraken van ‘vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid’ à betekenisloze woorden voor de massa (p.63)
- De ontwikkeling van de mensheid
- primitief communisme
primitieve technologie, en communistisch (gemeenschappelijk) omdat er bijna geen enkele deling van arbeid of klassen was
- ontwikkeling technologie à meerproductie en arbeidsdeling
- handel: door meerproductie begint de ruil met andere stammen
- het ontstaan van een klassenmaatschappij: klasse die zowel goederen als ideeën controleert
- ipv klassenmaatschappij pleit Marx voor de uitbouw van een maatschappij die berust op 2 pijlers: (politieke en economische) democratie en socialisatie (productiemiddelen in handen van de gemeenschap, afschaffing privébezit)
- overgang van kapitalistische naar socialistische maatschappijvorm à strijd (democratisch-legaal of revolutionair)
- Aliënatie en reïficatie
- Aliënatie (Entfremdung):
* de planning werd de meeste arbeiders ontnomen
* het product dat ze maken, hoort hun niet toe
* het loon dat ze verdienen, is maar een deel van de door hen geproduceerde winst (theorie van de meerwaard)
* hun mogelijkheden en talenten waarmee ze als kind ter wereld kwamen worden hen ontnomen
- Reïficatie (Verdinglichung):
* In plaats van de mens, staan de dingen meer centraal
- mens als aanhangsel van de machine
- geld krijgt controle over ons
- Kritiek op Marx
- de kerken verweten hem zijn aanval op godsdienst en kerk
- adel en burgerij verweten hem dat hij de opstand predikte tegen hen
- traditionele filosofen verweten hem dat hij economie, sociologie en politiek in de filosofie binnensmokkelde
- progressieve liberale denkers hadden bedenkingen over zijn optimisme (zou zijn maatschappij werkelijk zoveel rechtvaardiger zijn?)
- anarchisten geloofden niet in de rol van de partij die Marx wou oprichten (als zo’n partij aan de macht komt zou die haar macht nooit meer afgeven)
- sommige socialisten verwierpen zijn dialectisch materialisme (p. 67)
- Arthur Schopenhauer ( 19e eeuw)
- Die Welt als Wille und Vorstellung
- de wereld op zich (an sich) = Wil
- de wereld voor mij = Vorstellung
- de werkelijkheid is een blinde kracht, ‘de Wil’ , die alles drijft
(dus niet de Weltgeist van Hegel die tot zelfkennis voortschrijdt doorheen de geschiedenis)
- door het ‘principe van de individuatie’ werkt de Wil in elk van ons als een ‘wil tot leven’, deze wil leidt echter tot zelfvernietiging
- 2 manieren om deze vernietigende wil af te zwakken:
1) kunst, vooral muziek (als soort pijnstillend middel)
2) godsdienst (leert ons onze behoeften te beperken, hierdoor kunnen we onze levenswil negeren,en komen we tot het Nirvana (het niets), dan kunnen we terug in de grote ‘Wil’ opgaan)
- Soren Kierkegaard (19e eeuw)
- Enteneller
- De mens is het centrum van de wereld
- Nadruk op geïsoleerde individu met concrete ervaringen (biografie) (ó Marxs individu in sociale en historische context)
- Wnr je nadenkt over de situatie van de mens en de wereld (alle ellende) à inzicht dat de wereld zinloos is à angst en wanhoop
Hoe een mens uit die angst verlossen?
* niet door zich op uiterlijkheden te gooien; het esthetische (zoals vb kunst)
* niet door zich op menselijke innerlijkheid te gooien; het ethische
* het opgeven van zichzelf aan God; het religieuze (enkel te bereiken via het inzicht in de zinloosheid van de wereld en de wanhoop over je eigen bestaan; geen sprake van enig godsbewijs of kerkelijk gezag)
* de mens is verantwoordelijk voor zijn eigen leven
Dus:
- angst en wanhoop: leidt tot atheïstisch existentialisme (Sartre)
- overgave aan God tot zinvol leven: leidt tot religieus existentialisme (Marcel, Buber)
- Vergelijking Kierkegaard en Marx: beiden tegen Hegel, toch verschilpunten:
- K: individu op zich / M: individu in sociale en historische context
- K: oplossing: overgave aan persoonlijke God / M: revolutionaire verandering