Relatie tussen imago en identiteit
- Gepubliceerd in Marketing
- Lees 1671 keer
Idealiter : sterke overlapping tussen identiteit , gewenste identiteit en imago
Uitleg afbeelding : Imago en corporate identiteit komen zelden geheel met elkaar overeen. De identiteit van de organisatie is vaak aan veranderingen onderhevig en de image blijft dan vaak achter .
horizontale pijl
- Communicatie kan ingezet worden om het image dichter bij de identiteit te brengen.
- De publieksgroep heeft dan een juist beeld waarvoor de organisatie staat.
- Vb. een imagocampagne
Verticale pijl
- Communicatie wordt hierbij benut om identiteit dichter bij de gewenste identiteit te brengen.
- Het gaat hier om interne communicatie ter ondersteuning van veranderingsprocessen in de organisatie.
wanneer de image slechter is dan de identiteit van de organisatie komt deze slechter in de markt te liggen
is het image beter dan de identiteit , dan loopt de organisatie het gevaar door de mand te vallen omdat ze te hoge verwachtingen stellen
voor het opbouwen van een vertrouwensbasis bij de publieksgroepen is dus meer nodig dan eenzijdige image building . het management zal zijn identiteit dus blijven moeten ontwikkelen. Opdat ze sterk naar voren kan worden gebracht bij de publieksgroepen.