Er is momenteel een rel tussen Kris Peeters en Reynders om wille van buitenlandse zaken. Economie is een zaak van de gewesten, maar buitenlandse zaken zijn een federale aangelegenheid. Reynders is bezig met een soort van herfederalisering, en Kris Peeters is hiervoor naar de Raad van State getrokken.
Waarom hebben we nog een federale minister van economie als het een gewestelijke bevoegdheid is? Omdat er nogal veel uitzonderingen zijn. Er zijn geen homogene bevoegdheidspakketten.
Er is maar 1 materie waar het duidelijk is: onderwijs.
Vande Lanotte is ook de minister van de Noordzee.
Energiebeleid zit ook gespreid tussen federaal niveau en niveau van de gewesten. Als West-Vlaanderen bijvoorbeeld windmolens wil zetten is er een vergunning nodig door Vande Ldanotte.
Ander voorbeeld: Onkelinx is minister van volksgezondheid, terwijl bepaalde aspecten van gezondheid de bevoegdheid zijn van de gemeenschappen (persoonsgebonden).
Een deel van de 6de staatshervorming zou moeten zijn om homogene bevoegdheidspakketten te creëren, maar eigenlijk wordt het alleen nog maar complexer. Wat er nog ter discussie staat bij 6de staatshervorming is dat rusthuizen, long-care zorgen enz zou overgedragen worden naar de gemeenschappen. Er zou bij de 6de staatshervorming voor 17 miljard euro worden overgedragen (want financiering wordt tegelijk mee overgedragen). Soms gaat men wel maar een deel van de financiering overdragen.
Landbouw is overgedragen naar gewesten, maar is er is nog altijd een federale minister van landbouw.
Artikel 5 (bevoegdheden gemeenschappen) en 6 (bevoegdheden gewesten) grondig lezen!
Maar dus ook een aantal uitzonderingen bij landbouw ‘onverminderd …’
Men wil loopbaanonderbreking veranderen. Maar daarnaast wil men de loopbaanonderbreking, behalve voor de ambtenaren, overdragen. (?)
Mobiliteit is 1 van de grote discussies geweest met de 6de staatshervorming. Vlaanderen wou zelf snelheden op secundaire wegen bepalen. Minister van mobiliteit in Vlaanderen = Crevits
Gewesten zijn bijvoorbeeld bevoegd om flitspalen te zetten, om bepaalde wegen te beheren. Maar de boetes worden federaal geint.
Met de staatshervorming zou weer een deel overgaan naar gewesten: zelf snelheid bepalen (?)
Samenstelling Vlaamse regering
Zie powerpoint
Buitenlands beleid, mobiliteit, volksgezondheid, energie, komt allemaal terug.
Onderwijs is het enige waar bevoegdheidsverdeling duidelijk is: quasi alles is overgedragen.
Samenstelling Franse regering
7 ministers – zie powerpoint
Waalse regering
8 ministers – zie powerpoint
volksgezondheid staat hier (bij gewest dus). Normaal is dat een gemeenschapsbevoegdheid. In Vlaanderen is er geen probleem, want er is geen onderscheid meer tussen gemeenschap en gewest, maar Wallonië maakt wel nog een onderscheid.
Hoe kan dat? Franse gemeenschap kan bepaalde zaken overdragen aan Waalse gewest (artikel 138)
Duitstalige gemeenschap
Toerisme gebeurt niet door gemeenschap, is normaal voor gewest, maar artikel 139!